Samen kom je verder. Een motto dat de werkwijze van Mark Marring, de nieuwe directeur van IKC Westerburcht, het beste omschrijft. De Assenaar is sinds 1 augustus 2024 verbonden aan het kindcentrum van Stichting Baasis in Eelde. Zijn eerste maanden zijn erg goed bevallen. ‘Het is een fijne school, waar je bij iedereen terecht kunt.’
Onderwijs zit in zijn bloed. ‘Ik ben altijd al verbonden geweest met het onderwijs. Ik ben zelf natuurlijk leerling geweest, maar ook ben ik zoon van een docent lichamelijke opvoeding, dus thuis kreeg ik het al vroeg mee.’ Niet heel raar dus, dat Mark na de middelbare school voor de Pabo koos en die opleiding met succes afrondde. ‘Zo ben ik het basisonderwijs ingerold, waar ik de eerste zeven jaar van mijn onderwijsloopbaan heb gewerkt op een school in Smilde’, vertelt hij. Ook Marks vrouw werkt als leidinggevende in het onderwijs.
Teamsport
Niet alleen onderwijs loopt als een rode draad door Marks leven, ook sport is voor hem erg belangrijk. ‘Sport is onderdeel van onze familie. Mijn dochter speelt volleybal en maakt deel uit van het nationale team. En zelf heb ik jarenlang bij ACV in Assen gevoetbald, van jongetje bij de pupillen tot routinier van het eerste elftal op het hoogste amateurniveau. Die periode heeft me gevormd. Je maakt onderdeel uit van een team en hebt te maken met allemaal verschillende mensen. Je maakt samen teleurstellingen mee, maar ook vreugde. Die ontwikkeling is belangrijk. Bij teamsport gaat het om samenwerken en verantwoordelijkheid nemen.’
Veel geleerd
menwerken en verantwoordelijkheid nemen zijn twee vaardigheden die van toepassing waren tijdens de schoolleidersopleiding die hij ruim tien jaar geleden succesvol volgde. Omdat er geen vacatures waren binnen de stichting waar Mark toen voor werkte, ging hij in 2014 aan de slag als afdelingsleider van het Nassau College in Assen, een middelbare school. ‘Daar was ik als onderwijskundig leider verantwoordelijk voor de kwaliteit van het mavo-onderwijs. Ook stuurde ik docenten en onderwijsondersteuners aan. Dat was een heel andere wereld dan het basisonderwijs’, vertelt Mark. ‘Het voortgezet onderwijs is wat zakelijker, het basisonderwijs draait echt om de ontwikkeling van het kind. Het was een heel leuke periode van tien jaar, waarin ik veel heb geleerd.’
Zachte landing
Nu is hij terug in het basisonderwijs, als directeur van IKC Westerburcht in Eelde. ‘Het was eerst best weer even wennen, maar gelukkig heb ik alle ruimte gekregen om zacht te landen en heb ik veel steun gevoeld. Tot de ouders op het schoolplein aan toe. Iedereen staat in de hulpstand en dat is erg fijn’, vertelt Mark. Inmiddels is hij helemaal gewend en wil hij graag samen met zijn collega’s, leerlingen en ouders ervoor zorgen dat alle kinderen op het kindcentrum – van 0 tot 12 jaar – aan het eind van groep 8 klaar zijn voor het voortgezet onderwijs. ‘Ik voel veel verantwoordelijkheid om kinderen te helpen om tot een gelukkig mens uit te groeien. De weg daarnaartoe is voor iedereen anders. Daaraan bijdragen is een opdracht die ik met beide handen aanpak.’
Sociale samenleving
Na zijn eerste maanden als directeur ziet Mark vooral de fijne plek die ‘zijn’ school is. ‘IKC Westerburcht is een heel fijne sociale samenleving waar kinderen zich oprecht veilig voelen. We werken met de IPC-methode. Dat betekent dat het fundament ligt bij rekenen, spelling en begrijpend lezen, maar ook maken we onze kinderen bewust van wat er speelt in de wereld en van hun eigen talenten en interesses. We maken hen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Wat daarbij helpt, is dat de relatie tussen leerlingen en leerkrachten erg goed is. Zo kunnen onze kinderen zich optimaal ontwikkelen.’
Teamgedachte
De deur van de nieuwe directeur staat altijd open voor een gesprek met collega’s, leerlingen en ouders. ‘Daarbij hoeft het niet altijd over onderwijs te gaan’, vertelt Mark. ‘Een schoolteam is vergelijkbaar met een sportteam. Iedereen heeft zijn of haar eigen functie, taak en kwaliteiten. Daarbinnen is er plek voor eigen ruimte en verantwoordelijkheden. Alleen sámen maak je elkaar beter en vanuit die teamgedachte is één plus één drie. Zo komen we samen tot het beste resultaat: een toegankelijke fijne school voor iedereen en een stevig fundament voor de toekomst van onze kinderen.’