Nieuws

Het brein is frisser na beweging

‘Iedereen heeft beweging nodig, zeker kinderen.’ Met die overtuiging werkt Baasis aan de dynamische schooldag. Mathijs Hoster (vakleerkracht IKC Schuilingsoord), Menke Hoekstra (leerkracht groep 4 IKC Schuilingsoord) en Bertjan Koops van ’t Jagt (schoolcoördinator obs Ter Borch) vertellen over bewegend leren. Bij een dynamische schooldag komen onderwijs en beweging samen.

Lees verder »

Kinderen van ‘Baasis-scholen’ zijn steeds beter in lezen

Wat je later ook wil worden, goed kunnen lezen is belangrijk. Om de kinderen goed te kunnen helpen met lezen én begrijpend lezen, gingen de leerkrachten en onderwijsassistenten van alle ‘Baasis-scholen’ zélf de schoolbanken in. Het gaat om een verbetertraject bij Leren in Verbinding. Het resultaat is al zichtbaar: de

Lees verder »

Nieuwbouw Brinkschool: alle ruimte voor bewegend leren

De Brinkschool in Haren gaat op de schop. De school bestaat nu nog uit 2 locaties, maar op de plek van de oude Zernike-school aan het Rummerinkhof komt een splinternieuw IKC (integraal kindcentrum) voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Een gezamenlijke plek met ruimte voor 400 leerlingen én met

Lees verder »

‘Onderwijs Fiesta’ voor medewerkers brengt kennis, inspiratie en plezier

Maar liefst 280 leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren van Stichting Baasis kwamen op woensdag 19 maart 2025 naar De Postwagen in het Groningse Tolbert. Normaliter is het zalencentrum het toneel van bruiloften, congressen en vergaderingen. Nu diende het als decor voor de tweejaarlijkse Baasis-dag, met dit keer de titel ‘Onderwijs Fiesta, samen Leren en Lachen’.

Dat het een feestelijke dag is, spat al van de gezichten van de medewerkers die rond 9.30 uur binnenstromen. Onder het genot van koffie, thee en zoetigheid praten de leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren van de 13 Baasis-scholen en integrale kindcentra met elkaar bij. Deze onderwijsdag combineert het nuttige met het aangename.

Inspirerende workshops
Bij aanmelding konden de leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren zich opgeven voor een van de negen workshops. Thema’s waren onder meer: De vier sleutels van een effectieve les, AI (kunstmatige intelligentie), meerbegaafdheid en rekenlessen transformeren in ontdekkingsreizen.

Margriet is leerkracht van groep 1/2. ‘Ik heb me aangemeld voor de workshop ‘Bloom’, over meerbegaafde kinderen. Met Bloom kun je eenvoudig je lessen verrijken. Dat vind ik interessant. Want ik zie geregeld niveauverschillen in de klas – de één kent een paar letters van het alfabet en de ander kan al lezen. Als een kind iets heel gemakkelijk oppakt, hoe hou je een les dan interessant? Ik vind het leuk dat we vandaag workshops krijgen. Leuk en inspirerend!’

Karen van Geffen is directeur van de scholen De Zeijer Hoogte en De Vijverstee. ‘Baasis is al jaren bezig met het thema boeiend onderwijs. We zijn onszelf steeds aan het herontdekken daarin. Hoe kun je kinderen op school boeien? Zodat je ze vérder helpt. Niet alleen in taal of rekenen, maar in hun ontwikkeling als geheel.’

Enthousiasme en energie
Na de workshops is het tijd voor een uitgebreid lunchbuffet. Met een glimlach kijkt directeur-bestuurder Friso Kingma om zich heen. ‘Fantastisch. Ik raak geïnspireerd en enthousiast door de mooie gesprekken die ik om mij heen zie en hoor. De workshops zijn klaar, maar iedereen blijft erover doorpraten. Ik voel een bepaalde energie. Ik hoorde ook van meerdere mensen dat ze meer willen weten van het onderwerp waarover ze een workshop volgden. Of dat ze de workshopleider als spreker op hun eigen school willen uitnodigen. Ja, hier zit ik vanavond thuis nog van na te genieten.’

Plezier is nodig voor prestaties
Zo’n onderwijsdag, waarop workshops, samen eten en spel worden gecombineerd, is volgens Friso essentieel voor goed onderwijs. ‘Ik zie collega’s elkaar met een lach in de ogen aankijken. Dat is waar we het voor doen. Je hebt plezier nodig om samen prestaties te kunnen leveren. Als we een glimlach willen zien op de gezichten van de kinderen die aan ons zijn toevertrouwd, moet bij onszelf ook iets worden losgemaakt.’

Na de informatieve ochtend is het in de middag tijd voor allerlei gezellige activiteiten. Karaoke, lasergame en midgetgolf bijvoorbeeld. Aan het eind van de middag keren alle 280 collega’s weer huiswaarts, om de volgende dag met nieuwe ideeën weer klaar te staan voor de kinderen.

Maak kennis met Leon van der Werf, directeur van obs De Wissel

Tot zeven jaar geleden was Leon van der Werf werkzaam in het bedrijfsleven, inmiddels is hij sinds een halfjaar de nieuwe directeur van obs De Wissel in Haren. De overstap naar het onderwijs is een goede keuze gebleken, vertelt hij enthousiast. ‘Ik ben een doener en aanpakker die mensen helpt en iemand die zich graag inzet voor de maatschappij.’

En dat blijkt ook wel. Want naast directeur van een van de scholen van Stichting Baasis is de vader van drie kinderen ook reservist bij de Koninklijke Landmacht. Dat houdt in dat Leon regelmatig in uniform loopt namens defensie. ‘Dat vraagt om agenda-management, zeker met een jong gezin’, zegt hij. ‘Op die manier zet ik me op een heel andere manier in voor de maatschappij. Dat past bij wie ik ben: iemand die graag wil helpen en niet doorfietst als er bijvoorbeeld ergens een ongeluk is.’

In het hart
Wat hij doet, doet hij met passie. Omdat hij die bevlogenheid al een tijdje niet meer voelde in zijn functie bij een bank, was het tijd om het roer om te gooien. Gesprekken met zijn vrouw stuurden zijn interesse richting het onderwijs. ‘Zij werkt ook in het onderwijs en ik merkte dat haar verhalen mij recht in mijn hart raakten’, blikt Leon terug. ‘Toen wist ik dat ik daar iets mee moest doen en heb ik me aangemeld voor de verkorte pabo-opleiding.’ Nu werkt hij alweer voor het zevende jaar op rij in het onderwijs en heeft Leon in de tussentijd ook de schoolleidersopleiding gevolgd.

Positieve rol
In het basisonderwijs komen zijn maatschappelijke drijfveren en aanstekelijke energie perfect bij elkaar. ‘Elk mens verdient het om gezien te worden en zich te ontwikkelen tot een waardig lid van de samenleving. Het mooie aan het basisonderwijs is dat iedereen langskomt. ‘Iedereen krijgt basisonderwijs’, zegt Leon. ‘Wij hebben nu invloed op de maatschappij van over twintig, dertig jaar. Ik vind het fantastisch om daar een positieve rol in te mogen spelen. Eerst voor een klas van 30 leerlingen, nu voor een school van 160 leerlingen en een team van collega’s.’

Vinger opsteken
Leon vindt het belangrijk dat ieder kind gezien wordt en zich veilig voelt. ‘Wat me enorm aanspreekt op onze school is dat de manier waarop we met elkaar omgaan hand in hand gaat met onze manier van lesgeven. Wij vinden het belangrijk dat kinderen die het lastig vinden om bijvoorbeeld hun vinger op te steken zich veilig genoeg voelen om dat toch te doen. Want ze hoeven niet bang te zijn om te worden uitgelachen of dat ze een domme vraag stellen. Een kind komt niet tot leren als hij of zij zich niet vrij of veilig voelt.’

Kanjertraining
Wat daarbij helpt, is de Kanjertraining waarmee obs De Wissel werkt. Die methode gaat uit van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. ‘Vanaf de kleuterklassen krijgen leerlingen inzicht in hun eigen rol, maar ook in die van klasgenoten. Want hoe je doet, is van invloed op anderen. Door daar bewust mee om te gaan, krijg je een fijne school’, zegt Leon. ‘Wat ook belangrijk is, is dat kinderen in aanraking komen met andere culturen. Door kinderen voor te bereiden op de multiculturele maatschappij, worden ze toleranter en slaan ze uiteindelijk makkelijker een brug naar mensen met een andere mening of achtergrond. We zijn een school waar verschillende culturen en niveaus bij elkaar komen. Dat omarmen we en dat maakt me trots.’

Warm bad
Met zijn nieuwe teamleden heeft Leon inmiddels een startgesprek gehad. ‘Dan lopen we al wandelend samen in een uur door iemands leven heen. Dat is mijn manier om mensen goed te leren kennen. Zo weet je elkaars drijfveren en onzekerheden en kun je daarop inspelen als het nodig is’, vertelt hij.

Als nieuwe directeur bij Stichting Baasis was het wel even wennen, bekent Leon. ‘Zeker aan het begin: een nieuwe rol, een nieuwe school en een nieuwe stichting. Dan is het wel even zoeken. Maar ik kan iedereen aanraden om bij Stichting Baasis te werken. Ik heb een interne en externe buddy die me helpen. Daarnaast is er een coach waar ik gesprekken mee kan voeren. Maar ook binnen mijn team wil iedereen helpen, de ondersteuning is heel fijn. Het voelt echt als een warm bad.’

Het brein is frisser na beweging

‘Iedereen heeft beweging nodig, zeker kinderen.’ Met die overtuiging werkt Baasis aan de dynamische schooldag. Mathijs Hoster (vakleerkracht IKC Schuilingsoord), Menke Hoekstra (leerkracht groep 4 IKC Schuilingsoord) en Bertjan Koops van ’t Jagt (schoolcoördinator obs Ter Borch) vertellen over bewegend leren.

Bij een dynamische schooldag komen onderwijs en beweging samen. ‘Mensen bewegen steeds minder, dat geldt zeker ook voor kinderen’, zegt Mathijs. ‘Dat komt door de telefoon en het gebruik van andere schermen, maar ook door elektrische fietsen bijvoorbeeld. Door op school bewust om te gaan met bewegen, kunnen we kinderen iets meegeven. En ook belangrijk: je brein is frisser na beweging.’

Lopend dictee
Dat merkt Menke dagelijks in haar klas. ‘Bij de meeste kinderen is de concentratie weg als ze lang stilzitten. Door bewust een spelletje tussendoor te doen, zijn kinderen meteen een stuk geconcentreerder’, zegt ze. Dat kan een ‘energizer’ zijn, een kort beweegmoment. Soms kiest Menke er ook voor om van het dictee een lopend dictee te maken. ‘Dan leg ik op het leerplein woorden neer. Die moeten ze daar zoeken en in hun schrift in de klas opschrijven. Zo koppel je onderwijs en bewegen aan elkaar.’

Geen pauze meer
‘Het is niet zo dat kinderen nooit meer stilzitten, want bewegen in een les moet geen doel op zich zijn’, vindt Bertjan. ‘Een dynamische schooldag is ondersteunend aan de opdracht die leerkrachten hebben: kinderen iets bijbrengen. Bewegen draagt daaraan bij.’ Op obs Ter Borch wordt daarom niet meer gesproken van pauze, maar van buitenspelen. Door die term te gebruiken zie je dat zowel bij leerlingen als leerkrachten de mindset verandert. Ook worden er extra kwalitatieve beweegmomenten ingepland’, vertelt Bertjan.

Vakleerkracht inzetten
Op het splinternieuwe schoolplein van het pas geopende IKC Schuilingsoord zijn genoeg speelopties, maar wat Mathijs betreft, is er nog genoeg winst te behalen. ‘Kinderen bewegen er al veel hoor, maar het kan beter. Nu houden leerkrachten of onderwijsassistenten vooral een oogje in het zeil, maar als het aan mij ligt, zet je een vakleerkracht in voor het buitenspelen op het plein. Die dan een spel met de leerlingen gaat spelen. Dat doen ze in Rhoon, op de sportiefste basisschool van Nederland (2022), al wel’.

Bezoek aan Rhoon

Die school in Rhoon, CBS Het Lichtpunt, is een voorloper op het gebied van de dynamische schooldag. Ter inspiratie bracht een afvaardiging van Stichting Baasis vorig jaar een bezoek aan Rhoon. Zo ook Mathijs, Bertjan en Menke. ‘Wat mij vooral opviel, was het mooie plein, ingedeeld in allemaal vakken met een eigen functie. Iedereen was actief, de een was aan het tennissen, de andere was aan het hinkelen en je had ook nog een chillzone. Het plein was optimaal benut, mooi om te zien.’

Goed werkgeverschap
Bertjan was ook onder de indruk: ‘Wat mij opviel was dat vakleerkrachten daar erg goed samenwerken met groepsleerkrachten en heel goed nadenken over het inzetten van beweegmomenten. Daar waren ze al heel ver in. Ook het motorlab, waar kinderen een circuit van korte beweegmomenten achter elkaar doen, sprak me enorm aan. Daarom was het ook zo fijn dat Stichting Baasis ons de mogelijkheid gaf om in Rhoon te kijken. Dat getuigt van goed werkgeverschap. Want ook wij willen met zijn allen het maximale uit de dynamische schooldag halen. Dat Stichting Baasis daarachter staat – en wij daarom de kans krijgen te leren van anderen – maakt me trots.’

Dromen
Als het aan Mathijs ligt, krijgt beweging nog meer ruimte binnen het onderwijs van Stichting Baasis. ‘Als ik groots mag dromen, zou ik het liefst drie keer 45 minuten gym willen geven. Maar realistischer: twee keer in de week zoals nu, met een vast gericht buitenspeelmoment. Een derde vast beweegmoment dus, waarin we gebruikmaken van alle mogelijkheden van het plein.’ Bertjan vult aan: ‘Je zou ook gebruik kunnen maken van specialisten van buiten de school. Bijvoorbeeld een hardlooptrainer die kinderen voorbereid op de 4 mijl van Groningen. We mogen best grootser denken. Al vind ik echt dat we al op de goede weg zijn.’

 

Maak kennis met Mark Marring, nieuwe directeur IKC Westerburcht

Samen kom je verder. Een motto dat de werkwijze van Mark Marring, de nieuwe directeur van IKC Westerburcht, het beste omschrijft. De Assenaar is sinds 1 augustus 2024 verbonden aan het kindcentrum van Stichting Baasis in Eelde. Zijn eerste maanden zijn erg goed bevallen. ‘Het is een fijne school, waar je bij iedereen terecht kunt.’

Onderwijs zit in zijn bloed. ‘Ik ben altijd al verbonden geweest met het onderwijs. Ik ben zelf natuurlijk leerling geweest, maar ook ben ik zoon van een docent lichamelijke opvoeding, dus thuis kreeg ik het al vroeg mee.’ Niet heel raar dus, dat Mark na de middelbare school voor de Pabo koos en die opleiding met succes afrondde. ‘Zo ben ik het basisonderwijs ingerold, waar ik de eerste zeven jaar van mijn onderwijsloopbaan heb gewerkt op een school in Smilde’, vertelt hij. Ook Marks vrouw werkt als leidinggevende in het onderwijs.

Teamsport
Niet alleen onderwijs loopt als een rode draad door Marks leven, ook sport is voor hem erg belangrijk. ‘Sport is onderdeel van onze familie. Mijn dochter speelt volleybal en maakt deel uit van het nationale team. En zelf heb ik jarenlang bij ACV in Assen gevoetbald, van jongetje bij de pupillen tot routinier van het eerste elftal op het hoogste amateurniveau. Die periode heeft me gevormd. Je maakt onderdeel uit van een team en hebt te maken met allemaal verschillende mensen. Je maakt samen teleurstellingen mee, maar ook vreugde. Die ontwikkeling is belangrijk. Bij teamsport gaat het om samenwerken en verantwoordelijkheid nemen.’

Veel geleerd
menwerken en verantwoordelijkheid nemen zijn twee vaardigheden die van toepassing waren tijdens de schoolleidersopleiding die hij ruim tien jaar geleden succesvol volgde. Omdat er geen vacatures waren binnen de stichting waar Mark toen voor werkte, ging hij in 2014 aan de slag als afdelingsleider van het Nassau College in Assen, een middelbare school. ‘Daar was ik als onderwijskundig leider verantwoordelijk voor de kwaliteit van het mavo-onderwijs. Ook stuurde ik docenten en onderwijsondersteuners aan. Dat was een heel andere wereld dan het basisonderwijs’, vertelt Mark. ‘Het voortgezet onderwijs is wat zakelijker, het basisonderwijs draait echt om de ontwikkeling van het kind. Het was een heel leuke periode van tien jaar, waarin ik veel heb geleerd.’

Zachte landing
Nu is hij terug in het basisonderwijs, als directeur van IKC Westerburcht in Eelde. ‘Het was eerst best weer even wennen, maar gelukkig heb ik alle ruimte gekregen om zacht te landen en heb ik veel steun gevoeld. Tot de ouders op het schoolplein aan toe. Iedereen staat in de hulpstand en dat is erg fijn’, vertelt Mark. Inmiddels is hij helemaal gewend en wil hij graag samen met zijn collega’s, leerlingen en ouders ervoor zorgen dat alle kinderen op het kindcentrum – van 0 tot 12 jaar – aan het eind van groep 8 klaar zijn voor het voortgezet onderwijs. ‘Ik voel veel verantwoordelijkheid om kinderen te helpen om tot een gelukkig mens uit te groeien. De weg daarnaartoe is voor iedereen anders. Daaraan bijdragen is een opdracht die ik met beide handen aanpak.’

Sociale samenleving

Na zijn eerste maanden als directeur ziet Mark vooral de fijne plek die ‘zijn’ school is. ‘IKC Westerburcht is een heel fijne sociale samenleving waar kinderen zich oprecht veilig voelen. We werken met de IPC-methode. Dat betekent dat het fundament ligt bij rekenen, spelling en begrijpend lezen, maar ook maken we onze kinderen bewust van wat er speelt in de wereld en van hun eigen talenten en interesses. We maken hen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Wat daarbij helpt, is dat de relatie tussen leerlingen en leerkrachten erg goed is. Zo kunnen onze kinderen zich optimaal ontwikkelen.’

Teamgedachte
De deur van de nieuwe directeur staat altijd open voor een gesprek met collega’s, leerlingen en ouders. ‘Daarbij hoeft het niet altijd over onderwijs te gaan’, vertelt Mark. ‘Een schoolteam is vergelijkbaar met een sportteam. Iedereen heeft zijn of haar eigen functie, taak en kwaliteiten. Daarbinnen is er plek voor eigen ruimte en verantwoordelijkheden. Alleen sámen maak je elkaar beter en vanuit die teamgedachte is één plus één drie. Zo komen we samen tot het beste resultaat: een toegankelijke fijne school voor iedereen en een stevig fundament voor de toekomst van onze kinderen.’

IKC Schuilingsoord – Sloffenschool – Leerlingen voelen zich helemaal thuis

Leerlingen IKC Schuilingsoord voelen zich helemaal thuis in nieuw schoolgebouw

Leerlingen van IKC Schuilingsoord in Zuidlaren zijn enthousiast over het nieuwe multifunctionele schoolgebouw dat sinds mei 2024 in gebruik is. Vooral het spelen op het groene schoolplein, het samenwerken op het nieuwe leerplein en de rust van het speciale stiltehuisje zijn favoriet bij Veerle (groep 8), Steven (groep 7) en Milan (groep 6), alle drie lid van de leerlingenraad. Ook directeur Marjan Jansen is erg blij met het nieuwe en moderne onderkomen.

In vergelijking met het oude gebouw zijn het groene schoolplein, drie ingangen en drie leerpleinen – eentje voor groep 1 t/m 4, eentje voor groep 5 en 6 en eentje voor groep 7 en 8 – de grootste veranderingen, vertellen Veerle, Steven en Milan. Op een leerplein kunnen leerlingen zelfstandig, in duo’s of in groepjes aan opdrachten werken. Een hele verbetering, vindt Milan. ‘In het oude gebouw zat je op de gang te werken en keek je tegen muren aan. Nu heb je veel glas en kun je lekker naar buiten kijken. Het is vooral heel leuk om buiten de klas te werken.’

Ontprikkelen
Op de leerpleinen staan onder meer banken, wiebelkrukken en stoelen waarop je kunt fietsen. Veerle: ‘Het is echt fijn om op het leerplein te werken.’ Ook staat op het leerplein een stiltehuisje, een hokje met gordijnen die dicht kunnen als leerlingen dat willen. Voor veel kinderen een favoriete plek. Daar kunnen ze even bijkomen. ‘Echt een mooi plekje voor leerlingen die even willen ontprikkelen’, legt directeur Marjan Jansen uit.- Stichting Baasis

De leerpleinen hebben volgens Marjan veel voordelen. ‘Neem het leerplein voor groep 1 tot en met 4. Kinderen die nog niet naar school gaan en op de kinderopvang zitten, lopen als ze 3 jaar zijn soms al mee op het leerplein of gaan af en toe de klassen in. Zo nemen we alvast een spannende drempel voor hen weg als ze straks naar school gaan.’ Ze is ook erg blij met de mogelijkheden die het nieuwe speellokaal biedt. ‘Dat is een multifunctionele ruimte die behalve als speellokaal ook als ruimte voor voorstellingen gebruikt kan worden. Voor een musical bijvoorbeeld.’

Veerle, Steven en Milan zijn vooral blij met de nieuwe schoolbibliotheek. ‘In de oude school hadden we drie rijen met boekenrekken’, weet Veerle nog. ‘Nu is de bieb in de centrale hal van de school. Er staat een tafel in het midden en er liggen zitzakken, waarop je kunt zitten.’ Steven: ‘Elke week gaan we een keer naar de bieb toe. Ik vind de zitzakken fijn om lekker een boekje op te lezen.’

Sloffenschool
Wie IKC Schuilingsoord binnenloopt, zal het meteen opvallen: alle leerlingen lopen op sloffen of dikke sokken door de school. ‘We zijn een sloffenschool’, zegt Marjan. ‘Iedere leerling doet zijn schoenen uit bij binnenkomst en doet iets warms aan zijn of haar voeten. Zo komen er geen modder en zand binnen, dat scheelt een hoop schoonmaakwerk’, lacht ze. Deze school van Stichting Baasis staat voor een dynamische schooldag, waarbij zitten en bewegen worden afgewisseld. ‘Als het even kan, maken we daarbij gebruik van ons nieuwe groene schoolplein. Er liggen bijna geen tegels meer, maar er ligt vooral gras en er zijn veel planten en bomen.’

Het schoolplein wordt niet alleen tijdens de les gebruikt, ook in pauzes en buiten schooltijd is het een populaire plek waar leerlingen voetballen, hockeyen en basketballen. Of spelen in de zandbak of zwieren in de nestschommel. ‘We hebben ook een pannaveldje met twee doeltjes. We voetballen er veel’, zeggen Steven en Milan. ‘En buiten schooltijd komen ook kinderen van anders scholen hiernaartoe. Dan spelen we bijvoorbeeld Jachtseizoen.’

Leerlingenraad
Veerle, Steven en Milan zijn alle drie lid van de leerlingenraad, waarin ze samen met drie andere leerlingen meepraten over dingen die beter of anders kunnen op school. Ook heeft de raad een ideeënbus. Veerle: ‘Zo is er bijvoorbeeld afgesproken dat we maximaal 2,5 minuut op de nestschommel mogen, zodat iedereen die dat wil er een keertje op kan.’ Steven: ‘En er komen binnenkort hekjes om het voetbalveld, zodat we de bal niets steeds uit de bosjes hoeven te halen.’ Milan heeft nog een ander voorbeeld: ‘Vorig jaar kwam iemand met het idee voor knikkerpotjes. Die hebben we nu op het schoolplein.’

Tenslotte vertellen Veerle, Milan en Steven waarom ze zo graag naar IKC Schuilingsoord gaan. ‘Het is een mooie, gezonde en sportieve school. En je kunt er lekker jezelf zijn’, zegt Veerle. Milan en Steven: ‘We hebben niet alleen maar les, we bewegen ook heel veel. Dat is erg fijn. En ook belangrijk: we hebben hele lieve juffen.’

 

Kinderen van ‘Baasis-scholen’ zijn steeds beter in lezen

Wat je later ook wil worden, goed kunnen lezen is belangrijk. Om de kinderen goed te kunnen helpen met lezen én begrijpend lezen, gingen de leerkrachten en onderwijsassistenten van alle ‘Baasis-scholen’ zélf de schoolbanken in.

Het gaat om een verbetertraject bij Leren in Verbinding. Het resultaat is al zichtbaar: de kinderen hebben de afgelopen jaren betere resultaten geboekt met lezen. Corrinne Dekker is trainer bij Leren in Verbinding en gaf les aan veel leerkrachten en onderwijsassistenten.

Verbeteren
De eerste groep die in 2020 startte, bestond uit zogenoemde kartrekkers: enthousiaste leerkrachten en onderwijsassistenten die het leesonderwijs graag wilden verbeteren. Corinne: ‘Ze leerden wat nodig is om kinderen beter te leren lezen en hoe je als school kunt regelen dat iedereen die kennis en vaardigheden onder de knie krijgt. Na een tijdje zijn de kartrekkers experts geworden en nu delen zij hun kennis over lezen met steeds meer collega’s. Daardoor is iedereen binnen de school steeds enthousiaster en weten steeds meer leerkrachten en onderwijsassistenten hoe je kinderen nog beter kunt leren lezen.’ De kartrekkers vormen nu een exportgroep, die sinds twee jaar bestaat.

- Stichting Baasis

Vraagbaak
‘De expertgroep is inmiddels een vraagbaak binnen Baasis, die informatie deelt maar ook het leesonderwijs doorontwikkelt. Ik heb die groep begeleid en geholpen met informatie. Met bijvoorbeeld onderwijsliteratuur, wetenschappelijke onderzoeken of interessante podcasts. Mijn rol houdt na de zomer op, omdat de kennis en manier van werken van de expertgroep nu zó goed zijn, dat ik niet meer nodig ben’, vertelt Corrinne trots. 

Samenwerken
Door het traject beschikken leerkrachten en onderwijsassistenten van Stichting Baasis over meer kennis en zijn ze nog beter gaan samenwerken. En dat leidt tot beter leesonderwijs. ‘Niet alleen binnen de eigen school wordt de samenwerking opgezocht, steeds vaker is er verbinding tussen de scholen onderling’, zegt ze. Waar een leerkracht eerder vooral keek naar zijn of haar eigen lessen en klas, bereiden leerkrachten hun lessen nu veel samen voor. ‘Alle leerkrachten spreken daardoor nu met één mond. Samenwerken, in verbinding staan, werkt zoveel krachtiger dan alléén handelen.’

Nog leuker
Van alle opgedane kennis en de nog betere samenwerking plukken de leerlingen nu de vruchten, ziet Corrinne. ‘Begrijpend en technisch lezen is nog veel leuker geworden dan eerder. Dat komt doordat leerkrachten zich nog meer betrokken voelen bij dat onderdeel. Daardoor ontstaat enthousiasme en krijg je blije juffen en meesters. Kinderen leren daardoor beter woorden begrijpen en weten sneller wat teksten precies betekenen. Lezen komt nu nog meer terug in het hele onderwijs. Bijvoorbeeld cultuuruitjes die gekoppeld zijn aan thema’s of projecten. Waarbij leerlingen aan het einde een presentatie moeten houden. Begrijpend lezen is daardoor in een stroomversnelling geraakt.’

Impuls
Dat het traject echt wat opgeleverd heeft, zag Corrinne zelf tijdens haar bezoeken in de klas. ‘Er worden ontzettend veel goede dingen voor kinderen gedaan. Leerkrachten stimuleren betrokkenheid en nieuwsgierigheid bij hun leerlingen door ze te prikkelen. Bijvoorbeeld door de kinderen verschillende soorten teksten te laten lezen, van korte teksten tot theaterteksten. Of door het toevoegen van een spelelement. Dat geeft een impuls en komt allemaal ten goede van de leeskwaliteiten van de kinderen’, besluit ze.