Lekker bewegen in de klas, dat is straks normaal

De taal- of rekenles op het schoolplein, regelmatig een ‘energizer’ doen in de klas of tijdens de les fietsen op de ‘deskbike’? Zo’n dynamische schooldag is straks op alle scholen de dagelijkse praktijk. Want meer dynamiek in en buiten de klas zorgt voor meer betrokkenheid en concentratie en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van de leerlingen.

Bij een dynamische schooldag worden leerlingen tijdens de schooldag gestimuleerd om te bewegen. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan een betere concentratie en algehele ontwikkeling van de kinderen’, zegt Marjan Jansen, directeur van IKC Schuilingsoord in Zuidlaren, een school van Stichting Baasis. ‘Kinderen zitten veel te veel uren per dag. En daar willen we iets aan doen.’

Beweging ondersteunt het leerproces
Marjan is samen met Janet Meijer, directeur van Daltonschool De Zuid-Wester in Zuidlaren, kartrekker van de dynamische schooldag binnen de stichting. ‘We hebben allebei een ALO-achtergrond’, lacht Marjan. ‘Dus we weten hoe belangrijk bewegen is. Bovendien blijkt uit onderzoek dat kinderen na beweging geconcentreerder zijn. Dat is natuurlijk ook goed voor het welbevinden en daarmee voor de hele ontwikkeling. Bewegen ondersteunt het leerproces.’

Expertgroep 
Om de dynamische schooldag stichtingbreed te kunnen invoeren, heeft de stichting een expertgroep opgericht als onderdeel van het strategisch beleid. Die bestaat uit groepsleerkrachten en vakleerkrachten lichamelijke opvoeding van de verschillende scholen en fungeert als vraagbaak en adviseur. ‘De vakleerkrachten krijgen extra uren om de mogelijkheden voor de dynamische schooldag te onderzoeken’, zegt Janet. ‘Samen met de groepsleerkrachten kijken zij wat mogelijk én haalbaar is. Bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van kleutergym.’

Spelling met renspel 
Ideeën zijn er al genoeg. ‘Je kunt denken aan een wekelijkse ‘mile’ voorafgaand aan de les’, zegt Marjan. ‘Of ‘energizers’, even twee minuten met de hele klas oefeningen doen voor het digibord. En we hebben een leerkracht die de taalles nu al heel dynamisch maakt door buiten een spellingles te combineren met een renspel.’ ‘Er worden ook al rekenlessen gegeven op een honderdveld op het schoolplein’, vult Janet aan.

Van meubilair tot groene schoolpleinen 
Een dynamische schooldag is meer dan bewegend leren, zeggen de twee. Marjan: ‘Bewegend leren is een van de onderdelen van de dynamische schooldag, maar we kijken veel breder. Bijvoorbeeld naar de inrichting van de klaslokalen: kunnen we staplekken creëren, deskbikes aanschaffen of wiebelkrukken gebruiken?’ Janet: ‘Waar mogelijk vergroenen we schoolpleinen en plaatsen we verschillende speeltoestellen. We stimuleren ook uitstapjes op de fiets bij de keuze-ateliers om afwisseling in ons lesaanbod te krijgen.’  

‘Het werkt ongelooflijk goed’ 
Wanneer wordt duidelijk of de aanpak werkt? ‘Door goed te kijken’, zegt Janet. ‘Zijn de kinderen betrokken? Hoe werken ze? Zijn ze geïnteresseerd? Door te observeren weten we wat er gebeurt. En we zien nu al dat het voor sommige kinderen ongelooflijk goed werkt.’