Beeldcoach Katja helpt leerkrachten Stichting Baasis nóg beter te worden

Om leerkrachten te helpen zich te blijven ontwikkelen, zet Stichting Baasis onder meer beeldcoaching in. Een trainingsvorm waarbij beeldcoach Katja Arnoldus-Bish video-opnames maakt in de klas. ‘Beeldcoaching geeft de leerkracht direct inzicht’, zegt Katja. ‘Stichting Baasis krijgt daardoor nog betere en enthousiastere leerkrachten.’

Bij beeldcoaching gaat Katja aan de slag met een punt waaraan een leerkracht wil werken. Bijvoorbeeld verschillende lesstof overbrengen aan leerlingen van de combinatiegroep 3/4. Of om drukke leerlingen na de pauze weer bij de les krijgen. ‘Met een camera maak ik drie keer een opname van dertig minuten’, vertelt ze. ‘Ik richt me vooral op de interactie tussen leerkracht en leerlingen. Wat gaat er al goed en wat kunnen we samen verbeteren?’

De meeste leerkrachten hoeven maar heel even te wennen aan de camera van Katja. ‘Meestal duurt dat maar vijf minuten’, weet ze uit ervaring. ‘Daarna heeft de leerkracht niet meer door dat ik er ben, omdat die bezig is met lesgeven. Daarnaast stel ik me onopvallend op. Ook vertel ik de leerlingen altijd van tevoren dat ik er ben. Dus het is geen verrassing.’

Sleutel tot gedragsverandering
Uit de opnames kiest Katja daarna momenten die ze na schooltijd één op één bespreekt met de leerkracht. ‘Door jezelf aan het werk te zien, word je je snel bewust van hoe je voor de klas staat. Je ziet de juffen en meesters zich afvragen waarom ze soms op een bepaalde manier reageren. En je ziet ze ook genieten van momenten in de klas. Beeldcoaching maakt dat allemaal inzichtelijk en is daarom een krachtig middel’, zegt ze. ‘Door het voeren van gesprekken en het laten zien van de beelden verandert er iets bij de leerkracht. Het is soms eerst moeilijk om jezelf terug te zien op een camera, maar na afloop is iedereen blij.’

Cadeautje
Binnen Stichting Baasis maken inmiddels verschillende leerkrachten gebruik van de coaching van Katja. ‘Het werkt als een olievlek, steeds meer collega’s zijn er nieuwsgierig naar.’ Als het aan haar ligt, krijgt iedere leerkracht elk jaar een sessie. ‘Het is echt een cadeautje. Het geeft zelfvertrouwen en energie. Daardoor krijgen we nog betere en enthousiastere leerkrachten.’

Andere mogelijkheden
Beeldcoaching past ook perfect bij de doelen van Stichting Baasis. ‘Baasis vindt het belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. Daar is beeldcoaching ideaal voor’, zegt Katja. De mogelijkheden zijn dan ook enorm, vertelt ze. ‘Je kunt leerkrachten hiermee ook ondersteunen in onderlinge communicatie. Hoe geef je goede feedback en hoe ga je met feedback om? Of hoe voer je moeilijke gesprekken? Voorbeelden waarbij beeldcoaching kan bijdragen aan het verbeteren van een professionele leerorganisatie als Stichting Baasis.’