‘Wij denken in kansen en mogelijkheden voor al onze medewerkers’
Wie in beweging blijft, blijft leren. Daarom stimuleert de HR-afdeling van Stichting Baasis zowel jonge als ervaren medewerkers om eens bij een andere Baasis-school te werken. ‘Dat is goed voor de scholen, maar ook voor de ontwikkeling van de medewerkers’, zeggen Angelique Buiter en Erik Kabel, van HR.
Bij Stichting Baasis kunnen medewerkers veel onderwijskanten op. ‘We hebben scholen met Daltononderwijs, talentonderwijs en regulier basisonderwijs. En we hebben hele grote scholen met honderden leerlingen, maar ook een kleine dorpsschool met tientallen leerlingen. Er is voor ieder wat wils’, zegt Angelique. ‘Om als mens en als organisatie in beweging te blijven, is mobiliteit van onze medewerkers nodig. Er is bij Stichting Baasis op dat gebied veel mogelijk.’
Spannende stap
Als voorbeeld noemen Angelique en Erik een leerkracht die na tientallen jaren op dezelfde school te hebben gewerkt onlangs overstapte naar een andere school binnen de stichting. ‘Dat was spannend voor haar, want ze voelde zich gewaardeerd op de school en kende er iedereen. Het was er vertrouwd. Maar nu, na haar overstap, vindt ze haar werk nog leuker. Dat is natuurlijk wat je wilt bereiken.’
Flexpool
Om startende medewerkers te binden aan de organisatie is voor hen een flexpool opgericht. ‘Daarin zitten zo’n vijftien starters. Die mogen kijken welke school het best bij hen past. Ze vervangen bijvoorbeeld een tijdje een zieke leerkracht op een van onze dertien scholen. Zo krijgen ze de verschillende dynamieken van de scholen mee en ontdekken ze waar ze zich thuis voelen’, zegt Erik.
Startersprogramma
Starters krijgen bovendien de eerste drie jaar bij Stichting Baasis een uitgebreid startersprogramma. ‘We organiseren bijvoorbeeld verplichte bijeenkomsten waar we steeds andere thema’s behandelen’, zegt Angelique. ‘Denk aan de zogenoemde gouden weken, de eerste weken van het schooljaar. In die periode ontstaan groepsdynamieken. Hoe bereid je je daarop voor? Of meidenvenijn, onenigheid tussen meisjes, hoe ga je daarmee om? Tijdens die bijeenkomsten draait het om ontmoeting en kennisdelen. Daarnaast hebben starters ook een maatje dat hen begeleidt en een coach. Deze aanpak wordt als heel positief ervaren.’
‘Baasis’-borrel
Om de mogelijkheden en voordelen van mobiliteit onder de aandacht te brengen binnen Baasis, is onder andere de ‘Baasis-borrel’ in het leven geroepen. Deze borrel wordt ongeveer twee keer per jaar georganiseerd, telkens door een andere school. Op de borrel van IKC Schuilingsoord in Zuidlaren kwamen veel medewerkers af. Die kunnen zo op een informele en laagdrempelige manier kennismaken met misschien wel toekomstige collega’s. Die borrels zijn vooral bedoeld om drempels te verlagen, wat het voor medewerkers makkelijker maakt om eens bij een andere school te kijken en misschien wel op een andere school te gaan werken.’
‘Veel mogelijk’
Mobiliteit kan ook betekenen dat de toekomst van een medewerker buiten Stichting Baasis ligt. ‘Onlangs hebben we iemand gedetacheerd in een functie binnen het speciaal onderwijs. Want daar lag toch meer het hart van degene’, zegt Angelique. ‘Bij Baasis denken we vooral in kansen en mogelijkheden voor al onze medewerkers. En dat doen we vanuit positivisme. Als iemand niet goed in zijn vel zit, helpen wij graag om dat te veranderen. Bij ons is veel mogelijk’, besluit Angelique.