Om kinderen die net in Nederland zijn een goede toekomst te bieden, heeft Stichting Baasis in Eelde Taalschool Atalanta opgericht. Sinds vijf jaar komen kinderen uit onder meer Syrië, Afghanistan, Eritrea en Oekraïne naar deze basisschool voor nieuwkomers. Daar leren ze in een jaar tijd de Nederlandse taal en krijgen ze rekenen, gym en muziek. ‘We willen leerlingen vooral zelfvertrouwen en een goede basis geven’, vertelt Leonie Magnin, directeur van OBS De Veenvlinder, waar de taalschool onder valt.
Op Taalschool Atalanta komen de leerlingen vooral van asielzoekerscentra in Eelde en Paterswolde of gaat het om kinderen van statushouders die in Gemeente Tynaarlo zijn komen wonen. ‘En sinds vorig jaar geven we ook les aan Oekraïense leerlingen, die zijn opgevangen in Zuidlaren en Vries’, zegt Leonie. Alle leerlingen krijgen 40 tot 60 weken les. Om de 10 weken zijn er toetsen om de voortgang te meten. Als blijkt dat een leerling een bepaald basisniveau heeft gehaald, stroomt die door naar het reguliere basisonderwijs.
Veel meegemaakt
De focus ligt dan wel op de Nederlandse taal, minstens zo belangrijk is de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Elke leerling draagt een stuk geschiedenis met zich mee. ‘Onze leerlingen hebben vaak al veel te veel gezien of meegemaakt. Onze leerkrachten en onderwijsondersteuners zijn geschoold om te werken met getraumatiseerde kinderen’, vertelt Leonie. ‘Het is belangrijk dat we oog hebben voor hun behoeftes.’
In- en uitstroom
Het grote verschil met een ‘normale’ basisschool is vooral de hoge in- en uitstroom van leerlingen, zegt Leonie. ‘De samenstelling van de groep verandert wekelijks. Dat komt doordat leerlingen verhuizen naar bijvoorbeeld een ander asielzoekerscentrum of doordat ze doorstromen naar een basisschool.’ De groepen op de taalschool zijn ook kleiner – ze bestaan uit gemiddeld vijftien leerlingen – en in elke groep staat naast een leerkracht een onderwijsondersteuner. Komend schooljaar (2023-2024) zijn er drie groepen, eentje minder dan afgelopen schooljaar. Dat is omdat veel Oekraïense leerlingen doorstromen naar een reguliere basisschool.
Zelfvertrouwen
Om de leerlingen een goede plek en basis te geven in de maatschappij, richt De Atalanta zich ook op het opdoen van kennis over de Nederlandse cultuur. ‘Onlangs hoorden we hoe een oud-leerling op een congres vertelde hoe blij ze was met de ondersteuning die ze heeft gehad op onze taalschool, en hoe zij zich daarna met zelfvertrouwen verder heeft kunnen ontwikkelen. Daar doen we het als Taalschool uiteindelijk voor.’