Over IKC Quintusschool
In het kort
De Quintusschool Glimmen is een samenlevingsschool voor basisonderwijs die in augustus 2013 is ontstaan uit een fusie tussen de Christelijke Basisschool De Marke en de Openbare Basisschool De Meent. In augustus 2014 is Openbare Basisschool de Rieshoek uit Noordlaren aangesloten bij de Quintusschool. De school telt ongeveer 120 leerlingen die verdeeld zijn over 5 groepen.
Eén basisschool in Glimmen; een dorpsschool waar alle kinderen uit de omgeving zich thuis kunnen voelen. Dat is de gedachte waaruit de samenwerkingsschool is ontstaan. De Quintusschool Glimmen heeft zich sinds de fusie ontwikkeld van een samenwerkingsschool naar een samenlevingsschool, waarbij alle kinderen welkom zijn.
Een belangrijk speerpunt van onze school is het talentgedreven onderwijs.
Wij zijn sinds 2018 met trots de eerste Talentfluisterschool in Nederland. Dit houdt in dat alle leerkrachten zijn opgeleid tot kindertalentfluisteraar en de talentgedreven manier van werken verankerd is binnen ons onderwijs.
Onze school kent drie pijlers
1. Talentonderwijs
2. Eigenaarschap en innovatie
3. Ruimte in de samenleving
1. Talentonderwijs
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind vol zelfvertrouwen van school gaat en overtuigd is van zijn/haar talenten. Het talentonderwijs op onze school richt zich op het ontdekken en benoemen van de talenten van onze kinderen. Uitgangspunt hierbij is ‘de toolbox voor jonge kinderen’ van Luk Dewulf. Misschien zijn thuis talenten als ‘bewuste beweger’, ‘kennisspons’, ‘stille helper’ en ‘ontrafelaar’ wel eens langs gekomen. Talent is altijd relationeel. Kinderen (en volwassenen) zijn zich niet altijd bewust van hun talent. Het zijn vaak anderen die hen erop wijzen dat ze een bepaald talent hebben. Een bijzonder compliment, reacties of feedback van ouders, grootouders, leerkrachten en ook klasgenoten kunnen hen doen inzien dat ze iets bijzonders kunnen. Het is in die relatie dat talent ontstaat en zich ontwikkelt. Om hierin thuis ook een rol te kunnen spelen is het misschien handig om een overzicht te hebben om welke talenten het bij ons op school gaat.
Dit laat niet onverlet dat er uiteraard nog veel meer talentbeschrijvingen ontdekt kunnen worden naast de 39 die in de toolbox voorgesteld worden!
Ons eigen geschreven Talentlied.
Link naar de 39 talenten van Luk Dewulf
Hoe en waarom wij vorm geven aan talentonderwijs op de Quintusschool kunt u lezen in onderstaande link
2. Eigenaarschap en innovatie
Ieder kind is kapitein op zijn/haar eigen schip.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen in staat zijn hun eigen leerdoelen te stellen en dat zij zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces. Tweemaal per jaar wordt het digitale Rapportfolio aangevuld. Dit rapportfolio bestaat uit vijf delen: dit ben ik, zo ben ik, zo werk ik, zo leer ik en mijn talenten.
In het eerste, tweede en derde deel vertelt de leerling over zichzelf, laat de leerling zien welke talenten hij/zij heeft en waar hij/zij trots op is. Het vierde deel van het rapportfolio bestaat uit de beoordeling van de verschillende vakken en vaardigheden door de leerkracht. Ook de resultaten van de CITO toetsen worden in dit deel vermeld. In het vijfde deel laten de leerlingen doormiddel van foto’s hun talenten zien.
De betekenis en het doel van dit rapportfolio voor de leerling is zelfreflectie en bewustwording van het eigen leerproces.
De ouders krijgen met dit rapportfolio een breed en compleet beeld van hun kind.
Onze kijk op het onderwijs
Bij Stichting Baasis hebben we oog en oor voor leerlingen, ouders en medewerkers.
Onze ambitie is het aanbieden van boeiend onderwijs voor onze leerlingen. We willen dat zij alles uit zichzelf halen om alle mogelijkheden voor de toekomst te hebben. Leerlingen worden eigenaar van hun eigen leerproces. Ze kunnen keuzes maken in wat ze willen leren, hoe ze willen leren en waar ze willen leren.
3. Ruimte in de samenleving
Bij de samenlevingsschool zijn ontmoeting en gelijkwaardigheid belangrijke waarden. Kinderen worden gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan over levensbeschouwelijke onderwerpen en ieders mening te respecteren. Daarbij vinden we de volgende aspecten belangrijk:
Leerlingen leren waardevolle inzichten en levenswijsheid kennen uit levensbeschouwelijke tradities, zoals bewaard in verhalen uit de Bijbel, rituelen, kunst, films, muziek en literatuur.
Leerlingen leren open en kritisch om te gaan met verschillende levensvisies en interpretaties van waardevolle bronnen. Leerlingen leren respectvol met elkaar in gesprek te gaan.
Leerlingen leren na te denken over levensvragen en levensthema’s en hun eigen levensvisie te verwoorden.
Hoe krijgt levensbeschouwing vorm?
Als schoolvak: Twee keer per week krijgen alle leerlingen in hun eigen groep levensbeschouwing. Dit geven de groepsleerkrachten afwisselend met een gespecialiseerde docent humanistisch en een gespecialiseerde docent christelijk vormingsonderwijs. Het schooljaar is in blokken verdeeld (van vakantie tot vakantie) en in elk blok staat één thema centraal. Elke klas behandelt dit thema acht weken vanuit een algemeen vormend perspectief of acht weken vanuit de christelijke traditie. Na elke vakantie wordt er gewisseld van perspectief en daarmee ook van vakleerkracht. De groepsleerkracht zit bij de lessen van de vakleerkracht.
Als vieringen: Kerst en Pasen viert de school samen rond een thema waarin elk kind zich kan herkennen. Eens in de drie jaar maakt de school een kerstmusical waarin de boodschap van Kerst vertaald is naar het hier en nu. Extra vieringen zijn mogelijk als deze passen bij de hier beschreven visie.
Als identiteit: Thema’s vanuit het vak levensbeschouwing komen terug bij andere schoolvakken en in vrije situaties. Leraren halen dit thema aan als situaties hierop aansluiten om zo de vertaling naar de dagelijkse praktijk te maken. Andersom geldt ook dat situaties uit het dagelijks leven worden meegenomen tijdens de lessen levensbeschouwing.