Van zelfstandig kunstenaar naar zelfstandig voor de klas
‘Ervaring opdoen en veel ontdekken’. De net afgestudeerde leerkracht Geert Bartelink (42) van OBS de Westerburcht in Eelde (één van de scholen van Stichting Baasis) kijkt met veel enthousiasme en vertrouwen naar het nieuwe schooljaar. De oud-kunstenaar liet zich omscholen tot leerkracht en volbracht het afgelopen jaar met veel plezier zijn ‘lio’-stage. ‘Ik krijg energie van de fijne werksfeer en dynamiek op onze school.’
Geert meldde zich middenin coronatijd aan op de verkorte pabo-opleiding. ‘Als kunstenaar miste ik stabiliteit. Daarom werkte ik al deels in verschillende functies bij een kinderopvang, in de buitenschoolse opvang bijvoorbeeld. Daar merkte ik dat het heel leuk is om met kinderen te werken. Ik besloot me daarom aan te melden voor de pabo.’
In zijn eerste jaar van het tweejarige opleidingstraject liep hij stage op de Brinkschool in Haren, ook van Stichting Baasis. Voor zijn afrondende lio-stage (leraar in opleiding) viel zijn oog op De Westerburcht. ‘Een grote dynamische school met open en vriendelijke collega’s. Ik had er meteen een goed gevoel bij’, vertelt Geert. ‘Daarnaast sprak het IPC-onderwijs me enorm aan. Op basis van thema’s worden vakken met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken en denken vanuit verschillende invalshoeken. Ik was erg nieuwsgierig naar deze vorm van onderwijs.’
Gelijkwaardige samenwerking
Als lio draaide Geert volledig mee als leerkracht van groep 1 en 2. ‘Ik had een fijne leerkracht naast me die me goed begeleidde tijdens mijn lio-stage. Die gaf me veel ruimte en er was altijd tijd om het over mijn handelen in de klas te hebben of over elkaars visie. Omdat er sprake was van een gelijkwaardige samenwerking verliep mijn lio-stage heel soepel.’
Terugkijkend op zijn omscholing noemt hij vooral het belang van goede begeleiding. ‘Als startende leerkracht wil je niet meteen in het diepe worden gegooid’, zegt Geert, die in zijn eerste jaren als zelfstandig leerkracht een maatje krijgt dat hem observeert, adviseert en als klankbord dient. ‘Begeleiding en een open werkcultuur zijn daarbij heel belangrijk. Stichting Baasis is daarmee een voorbeeld voor anderen.’
Toekomst
Geert heeft veel zin in het nieuwe schooljaar, waarin hij drie dagen lesgeeft aan afwisselend de twee groepen 3 van De Westerburcht. ‘Ik ben er klaar voor om zelfstandig voor de klas staan. En ik kan altijd bij mijn ervaren collega’s terecht met vragen’, weet hij. Hij is blij dat hij voor het onderwijs gekozen heeft. ‘Ik wil vooral heel veel ervaring op doen; er is nog zoveel te ontdekken. Ik doe nu de onderbouw, maar de bovenbouw lijkt me ook zeker interessant. Werken met kinderen is het leukste dat er is.’