Maar liefst 280 leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren van Stichting Baasis kwamen op woensdag 19 maart 2025 naar De Postwagen in het Groningse Tolbert. Normaliter is het zalencentrum het toneel van bruiloften, congressen en vergaderingen. Nu diende het als decor voor de tweejaarlijkse Baasis-dag, met dit keer de titel ‘Onderwijs Fiesta, samen Leren en Lachen’.
Dat het een feestelijke dag is, spat al van de gezichten van de medewerkers die rond 9.30 uur binnenstromen. Onder het genot van koffie, thee en zoetigheid praten de leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren van de 13 Baasis-scholen en integrale kindcentra met elkaar bij. Deze onderwijsdag combineert het nuttige met het aangename.
Inspirerende workshops
Bij aanmelding konden de leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren zich opgeven voor een van de negen workshops. Thema’s waren onder meer: De vier sleutels van een effectieve les, AI (kunstmatige intelligentie), meerbegaafdheid en rekenlessen transformeren in ontdekkingsreizen.
Margriet is leerkracht van groep 1/2. ‘Ik heb me aangemeld voor de workshop ‘Bloom’, over meerbegaafde kinderen. Met Bloom kun je eenvoudig je lessen verrijken. Dat vind ik interessant. Want ik zie geregeld niveauverschillen in de klas – de één kent een paar letters van het alfabet en de ander kan al lezen. Als een kind iets heel gemakkelijk oppakt, hoe hou je een les dan interessant? Ik vind het leuk dat we vandaag workshops krijgen. Leuk en inspirerend!’
Karen van Geffen is directeur van de scholen De Zeijer Hoogte en De Vijverstee. ‘Baasis is al jaren bezig met het thema boeiend onderwijs. We zijn onszelf steeds aan het herontdekken daarin. Hoe kun je kinderen op school boeien? Zodat je ze vérder helpt. Niet alleen in taal of rekenen, maar in hun ontwikkeling als geheel.’
Enthousiasme en energie
Na de workshops is het tijd voor een uitgebreid lunchbuffet. Met een glimlach kijkt directeur-bestuurder Friso Kingma om zich heen. ‘Fantastisch. Ik raak geïnspireerd en enthousiast door de mooie gesprekken die ik om mij heen zie en hoor. De workshops zijn klaar, maar iedereen blijft erover doorpraten. Ik voel een bepaalde energie. Ik hoorde ook van meerdere mensen dat ze meer willen weten van het onderwerp waarover ze een workshop volgden. Of dat ze de workshopleider als spreker op hun eigen school willen uitnodigen. Ja, hier zit ik vanavond thuis nog van na te genieten.’
Plezier is nodig voor prestaties
Zo’n onderwijsdag, waarop workshops, samen eten en spel worden gecombineerd, is volgens Friso essentieel voor goed onderwijs. ‘Ik zie collega’s elkaar met een lach in de ogen aankijken. Dat is waar we het voor doen. Je hebt plezier nodig om samen prestaties te kunnen leveren. Als we een glimlach willen zien op de gezichten van de kinderen die aan ons zijn toevertrouwd, moet bij onszelf ook iets worden losgemaakt.’
Na de informatieve ochtend is het in de middag tijd voor allerlei gezellige activiteiten. Karaoke, lasergame en midgetgolf bijvoorbeeld. Aan het eind van de middag keren alle 280 collega’s weer huiswaarts, om de volgende dag met nieuwe ideeën weer klaar te staan voor de kinderen.