Waar we voor staan
Missie, visie en kernwaarden
Onze school werkt met een schoolplan voor de periode 2023-2027. Dit houdt in dat we als team vanuit onze missie, visie en kernwaarden werken.
Hieronder kunt u onze missie, visie en kernwaarden lezen.
Missie
Obs Ter Borch is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Het is ons doel om leerlingen cognitief, sociaal (en lichamelijk) naar hun eigen mogelijkheden te laten ontwikkelen. Hiermee willen we bereiken dat leerlingen over de benodigde kennis en vaardigheden beschikken om te kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs vanuit een sociaal, zelfbewust en positief zelfbeeld. Onze leerlingen durven vanuit individuele en gezamenlijke verantwoordelijkheid te handelen en staan open voor nieuwe uitdagingen in een steeds veranderende maatschappij.
Naast uitdagend reken- en taal/leesonderwijs besteden we aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling, aangezien we een onderwijsaanbod willen bieden dat ten goede komt aan de brede ontwikkeling van elke leerling. Dit alles vindt plaats binnen een veilig werk- en leerklimaat vanuit een professionele (school)cultuur.
Visie
Onze school richt zich op de cognitieve en sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs.
Op obs Ter Borch staat goed lesgeven (didactisch handelen) hoog in het vaandel. Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Leerlingen krijgen de lesstof op een heldere en effectieve wijze uitgelegd door de leerkracht. De basis van van ons lesmodel is het zogenaamde ADIM-model; activerende directe instructie, waarbij we de 4-sleutels voor een effectieve les als gemeenschappelijke taal gebruiken. Er is tevens passende aandacht voor leerlingen die werken met de minimum stof of behoefte hebben aan compacten en verrijken.
Onze school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. In de onderbouw (kleuters) worden er heterogene klassen gevormd, op deze wijze kunnen we o.a. de instroom van nieuwe leerlingen beter verdelen. Bij alle jaargroepen is er sprake van parallelklassen. Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 wordt er gekeken naar een aantal criteria: verdeling jongens/meisjes, zorgbehoefte, vriendjes/vriendinnetjes. Afhankelijk van de aantallen leerlingen worden er twee of drie groepen 3 gevormd. Er wordt geen officiële maximale grootte van een klas gehanteerd.
Onze school beschikt over een meerjarenplanning die verheldert wat wij wanneer meten en/of evalueren. We voeren zelfevaluaties uit, maar we betrekken ook externen bij de bepaling en beoordeling van onze kwaliteit (o.a. vragenlijsten voor de stakeholders). Planmatig wordt onze school geauditeerd, we hebben structureel overleg met onze MR en we beschikken over een leerlingenraad. Op basis van data (de uitkomsten van de metingen en/of de evaluaties) stellen wij actiepunten vast. Deze worden opgenomen in een projectplan, ons jaarplan of ons schoolplan. De uitkomsten van de metingen en/of evaluaties, onze keuzes voor actiepunten etc. worden besproken met ons team, de MR (dialoog) en het bestuur en worden vastgelegd in onze schoolgids en ons schooljaarverslag (verantwoording). Ieder jaar stellen we een schooljaarplan op (vanuit het schoolplan) met onze actiepunten. Het jaar sluiten we af met een schooljaarverslag waarin we verantwoording afleggen aan onze stakeholders voor wat betreft de realisatie van onze actiepunten en de behaalde resultaten.
Kernwaarden
Veiligheid en vertrouwen
Je veilig voelen in de klas en op school is essentieel om graag naar school te gaan. Leerlingen durven actief mee te doen in de les en hun gevoel te uiten met respect voor de ander en voelen zich gezien en gehoord. Het hebben van vertrouwen is belangrijk en is voorwaardelijk om tot ontwikkeling te komen.
Duidelijkheid
Leerlingen zijn gebaat bij duidelijkheid, zoals: een overzichtelijke dag- en weekplanning en heldere afspraken die in en buiten de klas gelden. Leerlingen weten tijdens de lessen wat er van hen wordt verwacht. Het helpt om structuur, rust en overzicht te bieden bij het leerproces. Als school zorgen we voor het borgen en nakomen van afspraken en voorspelbare, tijdige en duidelijke communicatie naar leerlingen, ouders en elkaar.
Betrokkenheid
Samen met de ouders van onze leerlingen hebben we een gemeenschappelijk doel; zorgen dat hun kind zich kan ontwikkelen naar zijn of haar eigen mogelijkheden. Door ouders te informeren en te betrekken bij het leerproces, door te zorgen voor een effectieve samenwerking van teamleden onderling èn met onze partners binnen het Borchkwartier, kunnen we een fijne en succesvolle basisschoolperiode van alle leerlingen realiseren. Naast ouderbetrokkenheid op kindniveau, is ouderparticipatie op schoolniveau minstens zo belangrijk. Te denken valt aan de hulp van ouders bij schoolreisjes, sporttoernooien en excursies of het aanwezig zijn bij een informatieavond.
Ontwikkeling
Het grote doel van het bieden van (passend) onderwijs is het realiseren van o.a. de cognitieve-, sociale-, en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We streven ernaar om ons onderwijs zodanig in te richten dat leerlingen er maximaal van kunnen profiteren. We evalueren en reflecteren systematisch het leerproces van de leerlingen en hebben zicht op de ontwikkeling van onze leerlingen. Waar nodig stellen we (verbeter)doelen op en passen we ons handelen aan.
Eigenaarschap
We willen de leerlingen betrekken bij het onderwijs dat we bieden, want we willen een duurzame ontwikkeling tot stand brengen. Wat hebben onze leerlingen nodig en hoe maken we het leren ‘zichtbaar’? Dit bereiken we door gericht met leerlingen in gesprek te gaan en te praten over de te leren vaardigheden op cognitief èn sociaal gebied. Op deze wijze bepalen we (samen) wat er nodig is om de volgende stap in het leerproces te kunnen zetten en persoonlijke groei te laten ervaren bij onze leerlingen.