Over obs Ter Borch

Onze school in het kort

Obs Ter Borch is een grote openbare basisschool met ongeveer 500 leerlingen, verdeeld over 22 groepen. Onze school ligt in de wijk Ter Borch in Eelderwolde en ligt vlakbij natuurgebied De Onlanden. Onze school bevindt zich in MFA Borchkwartier, waarin ook Skid kinderopvang, een muziekschool, twee sportzalen en een speellokaal gehuisvest zijn.  

Ondanks de grootte van de school hebben we een fijn, pedagogisch klimaat waar alle kinderen zich gezien en gehoord voelen. Dit komt mede door de ‘bouwen’ die samen aan een gang gesitueerd zijn (groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8) en de onderlinge samenwerking binnen het team. Daarnaast gebruiken we o.a. de Kanjermethode om structureel aandacht te besteden aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Pedagogisch- didactisch handelen
Op obs Ter Borch staat effectief pedagogisch- didactisch handelen hoog in het vaandel. Leerlingen krijgen de lesstof op een heldere en effectieve wijze door de leerkracht uitgelegd in een overzichtelijke en prettige leeromgeving. We hanteren hierbij de principes van “de 4-sleutels voor het geven van een effectieve les” (gebaseerd op wetenschappelijke inzichten rondom instructiegedrag). Vanuit onderzoek (Hattie, 2014) zijn er relevante thema’s rond lesgeven die belangrijk zijn vanwege hun impact op het leervermogen en de leeropbrengsten. Deze thema’s spelen zich af rondom een viertal vragen (de 4 sleutels), namelijk:

  • Stelt de leerkracht een scherp lesdoel in de les?
  • Volgt de leerkracht ‘de kortste weg naar Rome?
  • Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen
  • Stemt de leerkracht af op verschillen?


Leerkrachten weten door middel van analyses, feedback en observaties wat de kinderen nodig hebben om de volgende stap in hun leerproces te zetten. We noteren en evalueren op welke wijze er gewerkt wordt aan de leerdoelen en wat het effect hiervan was.

Aanvullend aanbod

Specifieke aandacht voor ‘Toptalenten Sport en Cultuur’
Sport en cultuur nemen een belangrijke plaats in binnen onze maatschappij. Op hoog niveau presteren als toptalent op het gebied van sport of cultuur valt soms moeilijk te combineren met school. Omdat wij geloven dat het belangrijk is dat kinderen zich ook op andere terreinen ontwikkelen, en wij talentontwikkeling willen bevorderen, wil onze school toptalenten de ruimte bieden hun activiteiten op hoog niveau te combineren met school. Hiervoor kan het nodig zijn dat een leerling een deel van de lestijd wordt vrijgesteld. Daar staat tegenover dat de school in overleg met ouders en/of leerling een inhaalprogramma opstelt dat de leerling moet verwezenlijken. Wij willen als school een actief toptalentenbeleid voeren en gebruiken hiervoor de beleidsruimte die de wet ons biedt. Wij stellen echter ook voorwaarden bij dit beleid. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de schoolleiding. 

Leerlingenraad
Op onze school hebben we een actieve leerlingenraad. De leerlingenraad bestaat uit klassenvertegenwoordigers van de groepen 6 t/m 8 die nadenken en meebeslissen over activiteiten en veranderingen die er op obs Ter Borch kunnen plaatsvinden. Zij vertegenwoordigen hierbij de mening en ideeën van de leerlingen op school. De leerlingenraad wordt voorgezeten door een lid van de directie die samen met de voorzitter van de leerlingenraad de agenda opstelt. Zo’n 8 keer per jaar vergadert de leerlingenraad. Leerlingen hebben prima ideeën en meningen over hoe hun plezier voor school en leren kan toenemen. De visie van onze school is om leerlingen meer te betrekken bij het onderwijs. Het is belangrijk dat er naar hun ideeën geluisterd wordt. De leerlingenraad is een goede manier voor leerlingen om hun ideeën en meningen uit te dragen en voor de school om er iets mee te doen. Daarnaast dienen we in het onderwijs aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Door het oprichten van een leerlingenraad kunnen leerlingen op een democratische wijze actief participeren en meedenken over schoolse zaken. 

Godsdienstig Vorming onderwijs (GVO) 
Doel van het Godsdienstig Vorming Onderwijs (GVO) is de kinderen bewust te maken van de rol die de godsdienst in het dagelijks leven speelt. Samen met de kinderen wordt gekeken op welke wijze de invloed van het geloof in de huidige maatschappij merkbaar is en welke lessen daaruit geleerd kunnen worden. 

Humanistisch Vorming onderwijs (HVO) 
Het HVO wil aansluiten bij de persoonlijke wijze waarop het kind zich oriënteert op waarden en normen. Er wordt gewerkt vanuit de eigen ervaringen van de kinderen. Tijdens de lessen wordt hen geleerd na te denken over vragen die betrekking hebben op normen en waarden. Daarbij worden ze gestimuleerd om zelfstandig te oordelen en te handelen, waardoor zij in toenemende mate in staat zullen zijn om zin en vorm te geven aan hun eigen bestaan en dat van anderen.

Goede doelenactie
Op onze school organiseren we jaarlijks een goede doelenactie om ons in te zetten voor organisaties die zich inzetten voor een ander. Zo hebben we de dierenambulance, stichting Semmy, en Quiet Groningen mooie geldbedragen geschonken. Naast de genoemde goede doelen zamelen we ook geld in voor een goed doel op school. Hierdoor hebben we onze trappen verfraaid en is er een bijdrage geweest voor het renoveren voor ons kleuterplein.  

Vignet Gezonde school
Onze school heeft het vignet Gezonde School behaald. Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Na het behalen van minimaal één themacertificaat mag de school zich gedurende drie jaar een Gezonde School noemen.

Drents Verkeerslabel
Het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL) is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de verkeerslessen op scholen, de ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Scholen die in het bezit zijn van het Label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Om het label te verdienen, moet een school voldoen aan een aantal criteria;

  • Op onze school wordt gewerkt met een actuele verkeersmethode, zodat de doorgaande lijn in de leerstof gewaarborgd wordt.
  • In elke groep worden praktische oefeningen gedaan, zoals lopen op de stoep, oversteken en fietsvaardigheidsoefeningen en wordt elk jaar in elke groep een extra praktijkproject uitgevoerd.
  • Er is sprake van betrokkenheid van de ouders bij het verkeersonderwijs; zo is er bijvoorbeeld een verkeersouder op de school die het team kan ondersteunen bij praktische oefeningen.
  • De schoolomgeving is verkeersveilig.
  • Verkeerseducatie is opgenomen in het schoolplan.
  • De school heeft een activiteitenjaarplan waarin de praktische oefeningen en projecten zijn opgenomen.