Over OBS De Wissel
In het kort
Een plek waar kwaliteit, veiligheid en vertrouwen de basis vormen. Waar enthousiaste, ervaren leerkrachten klaar staan voor de begeleiding en ontwikkeling van uw kind.
Wij werken met nieuwe onderwijsmethodes, hechten aan het ontwikkelen van zelfstandigheid en hebben veel aandacht voor het individuele kind.
We bieden kinderen veiligheid, vertrouwdheid, vriendelijkheid en vrolijkheid!
Bent u benieuwd naar OBS De Wissel? Wilt u de sfeer eens proeven? Maak gerust een afspraak voor een uitgebreide kennismaking of meld u aan voor één van de inloopochtenden.
Kanjerschool
OBS De Wissel vindt het belangrijk de sociaal emotionele vaardigheden van leerlingen te ontwikkelen. Vaardigheden die belangrijk zijn voor een goede doorstroming richting het Voortgezet Onderwijs. Met de methodiek van de zogenaamde Kanjertraining wordt in elke groep voortdurend gewerkt aan de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de Kanjertraining in de klas te mogen geven.
Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langer termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter concentreren en betere leerresultaten halen. Door middel van oefeningen leren we kinderen welke consequenties bepaald gedrag kan hebben.
Een “Kanjer” houdt zich aan de vijf Kanjerregels:
– Wij vertrouwen elkaar
– Niemand speelt de baas
– Niemand lacht uit
– Niemand doet zielig
– Wij helpen elkaar
Meer informatie over de Kanjertraining vindt u op www.kanjertraining.nl.
De Gezonde School
OBS De Wissel is een gecertificeerde “Gezonde school” met het vignet Sport & Bewegen.Bij de kleuters wordt in ieder geval dagelijks buiten gespeeld. Daarnaast worden er spel- en gymlessen gegeven in het speellokaal.De groepen 3 t/m 8 krijgen 2x per week les van een vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding. Ook worden er diverse sporttoernooien georganiseerd door deze vakleerkrachten en de combifunctionaris. Als combinatiefunctionaris hebben we de taak om onderwijs met sport of cultuur te verbinden. Activiteiten in kader van de Gezonde School:
·Bewegend leren
·Schoolontbijt
·Nauw contact met de GGD
·Stimuleren van gezond eten
We hanteren we een actief fruitbeleid. Dit betekent dat de kinderen in de eerste pauze zoveel mogelijk fruit eten. Een boterham is een prima alternatief. We vragen ouders om geen koek, snoep of chips mee te geven. Tevens adviseren we vooral water te drinken. Voor tijdens de lunchpauze adviseren wij u om een gezonde lunch mee te geven. We hebben in het verleden deelgenomen aan het schoolfruit EU programma en dit is zeker voor herhaling vatbaar. Het traktatiebeleid gaan we in de nabije toekomst verder uitwerken. Gezonde leerlingen presteren beter! Onze school wil er graag aan bijdragen dat leerlingen en personeel lekker in hun vel zitten en gezond zijn.
Levelwerk en Groeilab
Op onze school bieden we passend onderwijs aan. Dit geldt voor de leerlingen die een vak lastig vinden, maar ook voor de leerlingen die erg goed zijn in één of meer vakgebieden. In een dergelijke situatie krijgt de leerling vermindering van de reguliere lesstof en verrijkende materialen aangeboden onder de term ‘Levelwerk’.
Wanneer een leerling al enige tijd met levelwerk werkt en er bij de leerkracht nog een zorgvraag heerst, kan de leerkracht de leerling, in overleg met de ouder(s)/verzorger(s), aanmelden voor Aanpak 4. Een zorgvraag kan gaan over de werkhouding, motivatie, executieve functies, enz.
Wat is Groeilab? Het Groeilab is een bovenschoolse verrijkingsgroep voor (hoog)begaafde kinderen, met een zorgvraag. Leerlingen gaan bezig met ‘leren leren’, de leerkuil, out of the box denken, samenwerken met ontwikkelingsgelijken, de hogere denkordes, filosoferen, metacognitie, je mindset, enz. Ze krijgen hierbij overdracht van kennis en handvatten om weer mee terug te nemen naar de klas.
Alle leerlingen hebben hun eigen zorgvraag en volgen hun eigen ontwikkeling. We blijven de leerlingen in de gaten houden en bekijken wat ze nodig hebben voor een optimale ontwikkeling.
Wissel cultuur
Cultuur wordt bij OBS De Wissel in de breedste zin van het woord uitgewerkt. Onze leerlingen volgen workshops rondom: muziek, kunst, drama en projecten, dit in nauwe samenwerking met cultuurcentrum “het Clockhuys” te Haren en het CCBH samenwerkingsverband cultuur Haren.
Wisseltheater
Bij OBS De Wissel is het al bijna 40 jaar een traditie dat elke groep een theateruitvoering uitvoert onder toeziend oog van leerlingen, ouders, familie en bekenden. Deze theatervoorstelling wordt het Wisseltheater genoemd. Met het Wisseltheater versterken we de sociaal emotionele vaardigheden en theatervaardigheden van onze leerlingen.
Cultureel erfgoed
Nu de Wissel onder gemeente Groningen valt, is het mogelijk om gebruik te maken van de culturele mobiliteit Groningen, zodat wij naast de landelijke feesten en vieringen van Nederland ook onze leerlingen de mogelijkheid kunnen bieden om musea te bezoeken op grond van kunst, natuur, architectuur & historie.
Muziekonderwijs
We werken met de muziekmethode ‘1,2,3 zing’ in groep 1 t/m 8. Via leerlijnen en thema’s werken we aan muziek ervaren, kennismaken met verschillende muziekstijlen, zang, ritme en het bespelen van instrumenten.
Snappet Digitaal leermiddel
Snappet is een digitaal leermiddel dat de leerling uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. Daarnaast biedt het de leerkracht de mogelijkheid om iedere leerling afzonderlijk te volgen en te begeleiden. Snappet biedt de leerkracht op een snelle wijze inzicht en handelingsperspectief.
Op onze school werken kinderen van de groepen 5 t/m 8 met de onderstaande vakgebieden met de tablet van Snappet:
– rekenen
– spelling
– taal
Wij blijven er altijd voor zorgen en waken dat er een juist evenwicht is tussen het werken met een tablet en het werken in overige werkvormen (bv. schriften en werkboeken). Ook zal de tablet nooit de rol van de leerkracht overnemen. Het is een tool om beter onderwijs op maat te kunnen bieden. Minder tijd nodig voor het nakijken, meer tijd voor persoonlijke begeleiding.
Snappet in het kort
Door de digitale verwerking kan er per lesdoel eenvoudig gedifferentieerd worden. Leerlingen zitten dus niet meer voor een langere periode ingedeeld op een bepaald niveau maar deze kan per les daar waar nodig aangepast worden.
Leerkrachten hebben direct en continu inzicht in de voortgang van de leerlingen en kunnen meteen inspelen op de leerbehoefte van de individuele leerling.
Leerlingen krijgen direct feedback na het maken van een opgave. Zo weet de leerling of hij of zij op de goede weg is. Ze krijgen inzicht in hun eigen leerproces (eigenaarschap).
Vervolgopdrachten worden automatisch op niveau aangeboden, waardoor frustratie en/of verveling veel minder voorkomt en iedereen zich uitgedaagd voelt.

