Nieuwbouw Brinkschool: alle ruimte voor bewegend leren

De Brinkschool in Haren gaat op de schop. De school bestaat nu nog uit 2 locaties, maar op de plek van de oude Zernike-school aan het Rummerinkhof komt een splinternieuw IKC (integraal kindcentrum) voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Een gezamenlijke plek met ruimte voor 400 leerlingen én met een schoolplein op het dak. Als alles volgens planning verloopt, krijgen leerlingen na de zomer van 2026 voor het eerst les in de nieuwe school. ‘Daar kijken we naar uit’, zeggen Rudie Bilder, directeur van de Brinkschool en Boukje Voskuilen, manager huisvesting bij Stichting Baasis.

De oude locaties zijn te klein, niet duurzaam en passen niet in het huidige onderwijssysteem. Rudie: ‘Omdat je in elke groep meerdere niveaus hebt, hebben sommige kinderen extra instructie nodig en anderen juist meer uitdaging. Door groepsdoorbrekend te werken, kun je leerlingen van verschillende niveaus en groepen uit het lokaal halen en bij elkaar zetten.’ Ook helpen bijvoorbeeld leerlingen van de bovenbouw regelmatig leerlingen uit de onderbouw met activiteiten en lezen. En zijn er plusklassen. ‘Om daar ruimte voor te vinden, is lastig in de huidige gebouwen. We benutten nu elk stukje ruimte dat over is, maar het is soms echt zoeken. Met de centrale leerpleinen en de nieuwe buitenruimte van het nieuwe gebouw is die mogelijkheid er straks wel.’

‘Eigenlijk zijn de bestaande gebouwen vooral ingericht op klassikaal onderwijs’, zegt Boukje. ‘En de school moet dan meer moeite doen en creativiteit gebruiken om aan te sluiten bij het bewegend en ervarend onderwijs waar Stichting Baasis voor staat. Daarom zijn we ook blij met de ruimte die het nieuwe pand ons straks biedt. Zowel binnen als buiten, bijvoorbeeld op het leerplein of het dakplein, kunnen we onze leerlingen breed helpen ontwikkelen in een groene en rustige omgeving.’

Ateliers
te verdienen, zijn de muzieklessen en ateliers van de Brinkschool. Naast het ontwikkelen van de cognitieve vaardigheden vindt de Brinkschool het belangrijk dat kinderen hun creatieve talenten ontdekken. Rudie: ‘Kinderen kunnen zich inschrijven voor die ateliers. Dan kun je denken aan vogels spotten, schaken of keramiek. Daar willen we ook dans en toneel en koken aan toevoegen. Het nieuwe pand biedt veel extra mogelijkheden voor die ateliers en muzieklessen.’ Boukje: ‘In de centrale hal van de school komt een grote trap die uitkijkt op het speellokaal. Dat kunnen we straks gebruiken voor voorstellingen en presentaties, de trap is dan de tribune.’

Beter zichtbaar
ebouw verwacht Rudie dat alle gebruikers en bezoekers nog beter in contact staan met elkaar. ‘Als je alle kinderen, leerkrachten en ouders bij elkaar hebt, is het makkelijker om contacten te onderhouden’, zegt hij. ‘Ook ouders van kinderen ontmoeten elkaar straks veel meer. Die moeten nu heen en weer reizen als ze kinderen hebben in bijvoorbeeld groep 6 en groep 3.’ En er is nog een belangrijk voordeel, weet Boukje. ‘We werken in het nieuwe gebouw ook samen met Stichting Kinderopvang Haren (SKH), waardoor ook de kinderopvang en buitenschoolse opvang in hetzelfde gebouw zitten. Samen met SKH geven we die samenwerking nu vorm, waardoor we in het nieuwe IKC met één team en één visie werken.’

Leerkrachten
ok voor leerkrachten van de Brinkschool wordt het straks nog prettiger werken, weet Rudie. ‘Zij moeten nu nog regelmatig heen en weer pendelen tussen de scholen. Straks kunnen ze elkaar veel makkelijker en sneller vinden, elkaar bevragen en van elkaars talenten leren. Ook kunnen ze makkelijker samen lessen voorbereiden. Dat komt het onderwijs en de werkvreugde ten goede’, besluit hij.

Tijdelijke locatie
Na de zomer begint de sloop van het oude Zernike-gebouw. Daar zitten nu nog de groepen 5 tot en met 8. Die leerlingen gaan tijdens de sloop en nieuwbouw van de school naar een voormalige basisschool in Haren. De onderbouwleerlingen, groep 1 tot en met 4, blijven tot de nieuwe school klaar is, in het schoolgebouw aan de Oude Brinkweg.