Kinderen van ‘Baasis-scholen’ zijn steeds beter in lezen

Wat je later ook wil worden, goed kunnen lezen is belangrijk. Om de kinderen goed te kunnen helpen met lezen én begrijpend lezen, gingen de leerkrachten en onderwijsassistenten van alle ‘Baasis-scholen’ zélf de schoolbanken in.

Het gaat om een verbetertraject bij Leren in Verbinding. Het resultaat is al zichtbaar: de kinderen hebben de afgelopen jaren betere resultaten geboekt met lezen. Corrinne Dekker is trainer bij Leren in Verbinding en gaf les aan veel leerkrachten en onderwijsassistenten.

Verbeteren
De eerste groep die in 2020 startte, bestond uit zogenoemde kartrekkers: enthousiaste leerkrachten en onderwijsassistenten die het leesonderwijs graag wilden verbeteren. Corinne: ‘Ze leerden wat nodig is om kinderen beter te leren lezen en hoe je als school kunt regelen dat iedereen die kennis en vaardigheden onder de knie krijgt. Na een tijdje zijn de kartrekkers experts geworden en nu delen zij hun kennis over lezen met steeds meer collega’s. Daardoor is iedereen binnen de school steeds enthousiaster en weten steeds meer leerkrachten en onderwijsassistenten hoe je kinderen nog beter kunt leren lezen.’ De kartrekkers vormen nu een exportgroep, die sinds twee jaar bestaat.

- Stichting Baasis

Vraagbaak
‘De expertgroep is inmiddels een vraagbaak binnen Baasis, die informatie deelt maar ook het leesonderwijs doorontwikkelt. Ik heb die groep begeleid en geholpen met informatie. Met bijvoorbeeld onderwijsliteratuur, wetenschappelijke onderzoeken of interessante podcasts. Mijn rol houdt na de zomer op, omdat de kennis en manier van werken van de expertgroep nu zó goed zijn, dat ik niet meer nodig ben’, vertelt Corrinne trots. 

Samenwerken
Door het traject beschikken leerkrachten en onderwijsassistenten van Stichting Baasis over meer kennis en zijn ze nog beter gaan samenwerken. En dat leidt tot beter leesonderwijs. ‘Niet alleen binnen de eigen school wordt de samenwerking opgezocht, steeds vaker is er verbinding tussen de scholen onderling’, zegt ze. Waar een leerkracht eerder vooral keek naar zijn of haar eigen lessen en klas, bereiden leerkrachten hun lessen nu veel samen voor. ‘Alle leerkrachten spreken daardoor nu met één mond. Samenwerken, in verbinding staan, werkt zoveel krachtiger dan alléén handelen.’

Nog leuker
Van alle opgedane kennis en de nog betere samenwerking plukken de leerlingen nu de vruchten, ziet Corrinne. ‘Begrijpend en technisch lezen is nog veel leuker geworden dan eerder. Dat komt doordat leerkrachten zich nog meer betrokken voelen bij dat onderdeel. Daardoor ontstaat enthousiasme en krijg je blije juffen en meesters. Kinderen leren daardoor beter woorden begrijpen en weten sneller wat teksten precies betekenen. Lezen komt nu nog meer terug in het hele onderwijs. Bijvoorbeeld cultuuruitjes die gekoppeld zijn aan thema’s of projecten. Waarbij leerlingen aan het einde een presentatie moeten houden. Begrijpend lezen is daardoor in een stroomversnelling geraakt.’

Impuls
Dat het traject echt wat opgeleverd heeft, zag Corrinne zelf tijdens haar bezoeken in de klas. ‘Er worden ontzettend veel goede dingen voor kinderen gedaan. Leerkrachten stimuleren betrokkenheid en nieuwsgierigheid bij hun leerlingen door ze te prikkelen. Bijvoorbeeld door de kinderen verschillende soorten teksten te laten lezen, van korte teksten tot theaterteksten. Of door het toevoegen van een spelelement. Dat geeft een impuls en komt allemaal ten goede van de leeskwaliteiten van de kinderen’, besluit ze.