IKC Schuilingsoord – Sloffenschool – Leerlingen voelen zich helemaal thuis

Leerlingen IKC Schuilingsoord voelen zich helemaal thuis in nieuw schoolgebouw

Leerlingen van IKC Schuilingsoord in Zuidlaren zijn enthousiast over het nieuwe multifunctionele schoolgebouw dat sinds mei 2024 in gebruik is. Vooral het spelen op het groene schoolplein, het samenwerken op het nieuwe leerplein en de rust van het speciale stiltehuisje zijn favoriet bij Veerle (groep 8), Steven (groep 7) en Milan (groep 6), alle drie lid van de leerlingenraad. Ook directeur Marjan Jansen is erg blij met het nieuwe en moderne onderkomen.

In vergelijking met het oude gebouw zijn het groene schoolplein, drie ingangen en drie leerpleinen – eentje voor groep 1 t/m 4, eentje voor groep 5 en 6 en eentje voor groep 7 en 8 – de grootste veranderingen, vertellen Veerle, Steven en Milan. Op een leerplein kunnen leerlingen zelfstandig, in duo’s of in groepjes aan opdrachten werken. Een hele verbetering, vindt Milan. ‘In het oude gebouw zat je op de gang te werken en keek je tegen muren aan. Nu heb je veel glas en kun je lekker naar buiten kijken. Het is vooral heel leuk om buiten de klas te werken.’

Ontprikkelen
Op de leerpleinen staan onder meer banken, wiebelkrukken en stoelen waarop je kunt fietsen. Veerle: ‘Het is echt fijn om op het leerplein te werken.’ Ook staat op het leerplein een stiltehuisje, een hokje met gordijnen die dicht kunnen als leerlingen dat willen. Voor veel kinderen een favoriete plek. Daar kunnen ze even bijkomen. ‘Echt een mooi plekje voor leerlingen die even willen ontprikkelen’, legt directeur Marjan Jansen uit.- Stichting Baasis

De leerpleinen hebben volgens Marjan veel voordelen. ‘Neem het leerplein voor groep 1 tot en met 4. Kinderen die nog niet naar school gaan en op de kinderopvang zitten, lopen als ze 3 jaar zijn soms al mee op het leerplein of gaan af en toe de klassen in. Zo nemen we alvast een spannende drempel voor hen weg als ze straks naar school gaan.’ Ze is ook erg blij met de mogelijkheden die het nieuwe speellokaal biedt. ‘Dat is een multifunctionele ruimte die behalve als speellokaal ook als ruimte voor voorstellingen gebruikt kan worden. Voor een musical bijvoorbeeld.’

Veerle, Steven en Milan zijn vooral blij met de nieuwe schoolbibliotheek. ‘In de oude school hadden we drie rijen met boekenrekken’, weet Veerle nog. ‘Nu is de bieb in de centrale hal van de school. Er staat een tafel in het midden en er liggen zitzakken, waarop je kunt zitten.’ Steven: ‘Elke week gaan we een keer naar de bieb toe. Ik vind de zitzakken fijn om lekker een boekje op te lezen.’

Sloffenschool
Wie IKC Schuilingsoord binnenloopt, zal het meteen opvallen: alle leerlingen lopen op sloffen of dikke sokken door de school. ‘We zijn een sloffenschool’, zegt Marjan. ‘Iedere leerling doet zijn schoenen uit bij binnenkomst en doet iets warms aan zijn of haar voeten. Zo komen er geen modder en zand binnen, dat scheelt een hoop schoonmaakwerk’, lacht ze. Deze school van Stichting Baasis staat voor een dynamische schooldag, waarbij zitten en bewegen worden afgewisseld. ‘Als het even kan, maken we daarbij gebruik van ons nieuwe groene schoolplein. Er liggen bijna geen tegels meer, maar er ligt vooral gras en er zijn veel planten en bomen.’

Het schoolplein wordt niet alleen tijdens de les gebruikt, ook in pauzes en buiten schooltijd is het een populaire plek waar leerlingen voetballen, hockeyen en basketballen. Of spelen in de zandbak of zwieren in de nestschommel. ‘We hebben ook een pannaveldje met twee doeltjes. We voetballen er veel’, zeggen Steven en Milan. ‘En buiten schooltijd komen ook kinderen van anders scholen hiernaartoe. Dan spelen we bijvoorbeeld Jachtseizoen.’

Leerlingenraad
Veerle, Steven en Milan zijn alle drie lid van de leerlingenraad, waarin ze samen met drie andere leerlingen meepraten over dingen die beter of anders kunnen op school. Ook heeft de raad een ideeënbus. Veerle: ‘Zo is er bijvoorbeeld afgesproken dat we maximaal 2,5 minuut op de nestschommel mogen, zodat iedereen die dat wil er een keertje op kan.’ Steven: ‘En er komen binnenkort hekjes om het voetbalveld, zodat we de bal niets steeds uit de bosjes hoeven te halen.’ Milan heeft nog een ander voorbeeld: ‘Vorig jaar kwam iemand met het idee voor knikkerpotjes. Die hebben we nu op het schoolplein.’

Tenslotte vertellen Veerle, Milan en Steven waarom ze zo graag naar IKC Schuilingsoord gaan. ‘Het is een mooie, gezonde en sportieve school. En je kunt er lekker jezelf zijn’, zegt Veerle. Milan en Steven: ‘We hebben niet alleen maar les, we bewegen ook heel veel. Dat is erg fijn. En ook belangrijk: we hebben hele lieve juffen.’