Over de Zuid-Wester
In het kort
De Zuid-Wester is sinds 1997 een Daltonschool voor openbaar onderwijs. Dit betekent dat de school toegankelijk is voor alle kinderen in de basisschoolleeftijd ongeacht hun afkomst, geloofsovertuiging, levensbeschouwing of etnische achtergrond. Het huidige gebouw van o.d.b.s. de Zuid-Wester is in 1977 in gebruik genomen. De school wordt omgeven door een groot schoolplein omzoomd door bomen en struiken. Rondom de school zijn verschillende speelplekken gecreëerd, rekening houdend met verschillen in leeftijd en speelbehoefte. De school heeft 5 lokalen en een speellokaal rondom een centrale ruimte: het leerplein. Dit is de spil waarom ons onderwijs draait. Hier ontmoeten we elkaar. Daltonschool de Zuid- Wester staat midden in het proces van een nieuw te bouwen school. Onze school heeft de ambitie om door te groeien naar een IKC. In ons geval een Daltonkindcentrum.
Op weg naar Dalton Kindcentrum de Zuid- Wester, een kindcentrum waar wordt gewerkt vanuit een gedeelde visie met aandacht voor ontwikkeling, groei en welbevinden van ieder kind in een veilige groene gezonde omgeving.
Vanuit het strategisch beleid van Stichting Baasis en vanuit gedragen visie en passie gaan we bouwen voor een kindcentrum, een integraal kindcentrum waar wij als Dalton school de ambitie hebben om te groeien naar een Dalton kindcentrum. Een mooie kans om iets goeds, duurzaams en unieks neer te zetten. Onze huidige school staat bekend als een veilige unieke groene plek, met een sterk pedagogisch klimaat. Daar bouwen we op voort.
Daltononderwijs
Op de Zuid-Wester streven we ernaar dat ieder kind zich veilig voelt, met plezier naar school gaat en gehoord en gezien wordt. Samen met ouders/verzorgers zorgen we ervoor dat de kinderen zich optimaal kunnen vormen en ontwikkelen. Ons onderwijs is gebaseerd op de principes van het daltononderwijs. De pijlers zijn: vrijheid en verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit/doelmatigheid en reflectie. De grondbeginselen van daltonwerkwijze zijn in 1920 door Helen Parkhurst bedacht. De pijlers van deze werkwijze sluiten goed aan bij de vaardigheden die kinderen van de 21e eeuw nodig hebben. Daarom hanteren we met trots het daltonconcept.
Veilig voelen
Onze school wil een veilige schoolomgeving bieden voor allen, die op enigerlei wijze bij de school betrokken zijn of er gebruik van maken. Kinderen kunnen zich het best ontwikkelen, als zij zich veilig, vertrouwd, geaccepteerd en gehoord voelen en graag naar school gaan. Wij willen onveilig gedrag voorkomen door een actieve, positieve stimulering van sociaal wenselijk gedrag. Gedrag- en omgangsregels zijn opgesteld voor het buiten spelen, in de klas en voor het samenwerken op het leerplein. Op de Zuid-Wester wordt gewerkt met de methodiek van Kwink, een programma voor sociaal emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. Kwink geeft leerlingen in de basisschooltijd tools om beter met zichzelf, de ander en de wereld om hen heen, om te gaan. Kwink is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep.
Kwink heeft een duidelijk filmpje gemaakt waarin de methode wordt uitgelegd voor ouders. Deze kunt u hier bekijken. Meer informatie kunt u vinden in de schoolgids of op de website van Kwink.
Boeiend onderwijs
Onze ambitie is het aanbieden van boeiend onderwijs voor onze leerlingen. Onderwijs dat ervoor zorgt dat leerlingen met plezier in een vertrouwde (leer)omgeving kennis en vaardigheden opdoen, waarmee ze een goede basis hebben zich verder te ontwikkelen op het voortgezet onderwijs. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden waarmee ze kunnen opkomen voor zichzelf en voor de ander vanuit gelijkwaardigheid. Opbrengstgericht boeiend onderwijs doet ertoe.
Een aantal jaren zijn we als school begeleid door ‘Natuurlijk Leren’. Deze organisatie ondersteunt ons bij het realiseren van opbrengstgericht boeiend onderwijs dat ertoe doet in deze tijd.
Gezonde school
Onze school is een gezonde school. We werken volgens een stappenplan aan verschillende thema’s, met inzet van een Gezonde School Werkgroep, bestaande uit teamleden en ouders. Zo zorgen we ervoor dat een gezonde leefstijl dagelijkse praktijk wordt. Sinds enkele jaren zijn we als school bezig met het programma.