IPC & IEYC
International Primary Curriculum (IPC)
Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum en onderwijsconcept voor het basisonderwijs (groep 3 t/m 8) waarin leren centraal staat. We zijn ervan overtuigd dat kinderen op hun best leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen aan te bieden. Voor de kennisgebieden zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en verkeer wordt gewerkt met IPC. Dit betekent dat de verschillende zaakvakken zoveel mogelijk geïntegreerd worden aangeboden. Op de website van IPC kunt u nog meer informatie vinden.
https://ipc-nederland.nl/
Leercyclus:
Documenten met informatie:
International Early Years Curriculum (IEYC)
Het brein van het jonge kind bevindt zich in een ander ontwikkelstadium dan dat van oudere kinderen. Dit vraagt om een specifieke benadering met een rijke leeromgeving, waarin spel centraal staat.
Spelen zit kinderen letterlijk in het dna. Ze zijn van nature gemotiveerd om het te doen. Wat heeft het jonge kind dan nodig op school? Kinderen leren het beste als ze intrinsiek en actief betrokken zijn bij mensen, materialen, gebeurtenissen en ideeën.
Dat brengt ons bij lerend spelen. Het spel en de interactie met leeftijdgenoten ontwikkelt zich bij kinderen grotendeels vanzelf. De leerkracht neemt een coachende houding aan. Dat betekent dat je het kind volgt en de ontwikkeling van het spel gericht stimuleert.
Op de website van IEYC kunt u nog meer informatie vinden. https://www.ieyc-nederland.nl/
Leerproces:
Documenten met informatie:
De structuur van de IEYC thema’s
Informatiebrochure voor ouders