Protocollen

Sociale veiligheid

Het team van de school vindt het belangrijk dat ieder kind zich veilig en vertrouwd voelt op school, het fijn vindt om naar school te gaan en dat het zich gezien en gehoord voelt door de leerkrachten en de medeleerlingen. Uitgangspunt is dat een kind zich alleen goed kan ontwikkelen wanneer er sprake is van een goed pedagogisch klimaat.

Op De Duinstee werken we met de Kanjertraining. Kernwoorden zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

Indien noodzakelijk hanteren we het Sociale Veiligheid Protocol Kanjertraining. Je kunt deze hier downloaden.

Leerlingenzorg

Ieder kind is uniek. Jouw kind groeit op in een andere omgeving dan die van zijn of haar klasgenootjes. Daardoor verschilt de ontwikkeling per kind. Dat is helemaal goed.

Kinderen die bij ons op school komen, volgen we nauwkeurig. We letten goed op de ontwikkeling. Als we stagnaties zien optreden, bieden we het kind hulp aan. Hierbij kun je denken aan verdiepende of verbredende leerstof. Dit doen we pas als we met jou en met de desbetreffende leerkracht overleg hebben gehad.

Onze intern begeleider (IB’er) coördineert de leerlingenzorg door de uitvoering te bewaken, signalen op te vangen, begeleiding te bieden, interne doorstroming te begeleiden en eventueel doorverwijzen naar speciaal (basis)onderwijs.

Het beleid binnen onze school is erop gericht dat onze medewerkers op professionele wijze zorg kan bieden. Daarom zorgen we ervoor dat iedereen zijn of haar deskundigheid blijft vergroten. Maar ook die van onze leerlingen.

Op onze school bestaat de basis uit de vakken: rekenen, lezen, spelling en taal. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen deel aan de Eindtoets. 

Daarnaast volgt de leerkracht het gehele schooljaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind. Natuurlijk houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Voor meer informatie over de leerlingenzorg bij ons op school verwijzen we je graag naar het ‘Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat je hier kunt downloaden.