Over IKC De Duinstee
In het kort
IKC De Duinstee is een school met een leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent, dat er gewerkt wordt met jaargroepen, waarbij in principe alle kinderen in dezelfde tijd dezelfde leerstof doorlopen. We vinden het belangrijk dat de leerlingen in hun basisschooltijd die kennis en vaardigheden opdoen, die hen in staat stellen om op een positieve wijze en met een lerende en onderzoekende houding hun schoolloopbaan te vervolgen.
Zelfstandigheid, zelfredzaamheid en de zelfverantwoordelijkheid zien wij als een belangrijke voorwaarde voor kinderen om zich te kunnen ontwikkelen. Het zelfstandig kunnen werken is hierbij een belangrijk aspect. Om dit te stimuleren maken we vanaf groep 3 gebruik van een dag- of weektaak en werken we door de hele school met denkgewoontes.
In onze aanpak is er aandacht voor het kind als individu met een eigen onderwijsbehoefte. Wij geven geen individueel onderwijs maar clusteren waar mogelijk kinderen met een vergelijkbare onderwijsbehoefte. Ook zoeken we naar verbinding in het geven van instructies aan de verschillende jaargroepen.
Individuele afstemming van de lesstof (hoeveelheid werk, intensiteit van de instructie, moeilijkheid van het werk) is mogelijk, en vindt plaats na overleg tussen de groepsleerkracht, de intern begeleider en de ouders. Een enkele keer kan er besloten worden om een kind op een eigen leerlijn te plaatsen.
Voor meer informatie over de school verwijzen we je ook naar de website van Scholen op de kaart.
Kanjerschool
Het team van de school vindt het belangrijk dat ieder kind zich veilig en vertrouwd voelt op school, het fijn vindt om naar school te gaan en dat het zich gezien en gehoord voelt door de leerkrachten en de medeleerlingen. Uitgangspunt is dat een kind zich alleen goed kan ontwikkelen wanneer er sprake is van een goed pedagogisch klimaat. Op De Duinstee werken we met de Kanjertraining. Kernwoorden van Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. In iedere groep worden wekelijks Kanjerlessen gegeven. Tijdens deze lessen leren we de kinderen hoe zij positief over zichzelf en over anderen kunnen denken. Zij leren op een positieve wijze voor zichzelf op te komen en op een juiste manier met anderen om te gaan.
Kindgesprekken
We gaan regelmatig in gesprek met kinderen. Dit doen we door middel van kindgesprekken. De leerkrachten gaan met kinderen in gesprek over hoe het gaat op school, welke doelen zij nog willen bereiken en hoe ze dit willen en waar ze nog verder in willen ontwikkelen.
Gezonde school
IKC De Duinstee heeft het kwaliteitskeurmerk ‘Gezonde School’. Een keurmerk voor scholen die aandacht besteden aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Door dagelijks te werken aan onze gezondheid (beweging, voeding en welbevinden) inspireren we niet alleen onze leerlingen, maar ook ouders en onze leerkrachten tot een gezonde leefstijl. In ons schoolbeleid zijn dan ook diverse activiteiten opgenomen.
Verrekijkers
Geen kind is gelijk. Daarom bieden we aan (hoog en meer) begaafde kinderen onderwijs op maat. In een bovenschoolse plusklas, genaamd de ‘Verrekijkers’ volgen ze een programma waarin leren leren, leren denken en leren leven centraal staat. Het programma is vooral gericht op de aanpak van een opdracht en minder gericht op het resultaat.
Onze kijk op het onderwijs
Bij Stichting Baasis hebben we oog en oor voor leerlingen, ouders en medewerkers.
Onze ambitie is het aanbieden van boeiend onderwijs voor onze leerlingen. We willen dat zij alles uit zichzelf halen om alle mogelijkheden voor de toekomst te hebben. Leerlingen worden eigenaar van hun eigen leerproces. Ze kunnen keuzes maken in wat ze willen leren, hoe ze willen leren en waar ze willen leren.
Wereldburgers
Onze leerlingen groeien op tot wereldburger. Ze leren hoe onze samenleving werkt, wat hun plek in de wereld is en wat zij voor anderen kunnen betekenen. Hiervoor krijgen zij onder andere sociale training (Kanjertraining) om de nodige kennis op te doen, zoals omgaan met leeftijdgenoten, doorzetten, reflecteren en motiveren.
Ook vaardigheden zijn belangrijk voor onze toekomstige wereldburgers: samenwerken, creativiteit, talentontwikkeling, digitale geletterdheid, omgaan met sociale media. We doen dit door leerlingen uit te dagen in onder meer techniek, cultuur, sport en kunst.
Lang leve leren
Een leven lang leren is ons motto. Naast dat we het beste uit onze leerlingen willen halen, investeren we in onze medewerkers. We bieden hen ruimte om zich te ontwikkelen door op de hoogte te blijven van de vernieuwingen binnen het onderwijs en de samenleving.