Lezen is belangrijk en geeft zelfvertrouwen. Daarom nemen alle Baasis-scholen deel aan het project ‘Bibliotheek op school’. ‘We willen het lezen van boeken bij kinderen en hun ouders of verzorgers promoten’, zeggen Nicolet Bos, directeur van OBS De Schuthoek, en Susanne de Wit, adviseur onderwijs en kwaliteit bij Stichting Baasis. ‘Goed kunnen lezen, is nodig om later goed mee te kunnen doen in de maatschappij.’
Doordat kinderen steeds meer op hun telefoon, tablet of ander scherm zitten, is lezen minder vanzelfsprekend geworden, merken Nicolet en Susanne. ‘Zeker in dorpen waar geen openbare bibliotheek is, is het daarom belangrijk dat leerlingen op school de mogelijkheid krijgen om boeken te lenen en te lezen’, zegt Nicolet. Een belangrijke reden voor Stichting Baasis om samen te werken met Bibliotheek op school.
Jaarlijks zitten de scholen samen met de bibliotheek om te praten over het leesprogramma. ‘Op basis van de projecten en lesthema’s in het schooljaar stellen we de boeken samen’, legt Nicolet uit. ‘En soms komen er schrijvers in de klas of brengen klassen een bezoek aan de openbare bibliotheek.’
Kasten met boeken
e school van Stichting Baasis heeft een eigen schoolbibliotheek. ‘Een ruimte met kasten vol met boeken. Hoe groter de school, hoe meer boeken’, legt Susanne uit. ‘Een medewerker van de bibliotheek zorgt ervoor dat de boeken aansluiten bij de lesthema’s in de verschillende groepen, voegt populaire boeken toe of neemt minder populaire boeken mee terug.’
Sommige scholen werken inmiddels ook met een systeem dat bijhoudt welke boeken uit zijn geleend en door wie. ‘Op onze locatie in Zuidlaarderveen bijvoorbeeld, nemen de leerlingen de boeken ook mee naar huis, dan is zo’n systeem belangrijk’, vertelt Nicolet. ‘Ook werken we daar met een vast biebmoment in de week en zijn er speciale biebtasjes om de boeken mee te nemen of weer in te leveren. Dat wordt allemaal door ouders gedaan.’
Rijke teksten
Dat lezen een belangrijk aandachtspunt is voor Stichting Baasis blijkt wel uit de opgerichte expertgroep. ‘Die bestaat uit directeuren, leerkrachten, ib’ers en een leesexpert’, vertelt Susanne. ‘Daarbij zetten we vooral in op het begrijpend lezen van rijke teksten. Geen Jip-en-Janneketaal, maar moeilijkere, langere zinnen. Meer uitdaging dus. Ook hierin speelt Bibliotheek op school een belangrijke rol. Als kinderen daar eenmaal aan gewend zijn, lezen ze beter. Dat blijkt ook uit de test die onze leerlingen maken voordat ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Alle leerlingen scoren hoger dan het landelijk gemiddelde.’
Om straks mee te doen in de maatschappij, is het belangrijk dat leerlingen goed kunnen lezen. ‘Nu komt het voor dat mensen een brief wegleggen, omdat ze niet snappen wat er staat’, weet Nicolet. Susanne: ‘Wij vinden het dus belangrijk dat leerlingen nu al begrijpen wat ze lezen. Daarom kijken we naar andere mogelijkheden dan de 3-minutentoets waarbij het draait om tempolezen. Het gaat namelijk niet om snelheid.’
Zelfvertrouwen
Tenslotte willen Nicolet en Susanne ouders en verzorgers adviseren om al op jonge leeftijd te beginnen met voorlezen. ‘Zien lezen, doet lezen’, zeggen ze. ‘Op een aantal scholen van Stichting Baasis werken we daarom al met een vast leesmoment. Een moment waarop iedereen leest, van kleuters tot directeur. Zo willen we stimuleren dat onze leerlingen, maar daardoor ook hun ouders en verzorgers, meer gaan lezen. Goed lezen, geeft zelfvertrouwen.’