Waar we voor staan

Op IKC  Schuilingsoord bereiden we onze kinderen goed voor op deelname aan de maatschappij, op hun toekomst. In een snel veranderende samenleving waarin er een toename is in diversiteit maar ook in digitalisering, staat het onderwijs en de opvang voor de uitdaging kinderen hierop voor te bereiden. Dit doen we vanuit veiligheid, omdat dit een voorwaarde is om tot leren te komen. Alleen op deze wijze kunnen kinderen zich voorbereiden op hun toekomst. 

Missie, visie en waarden

Missie: 'Samen leren w@t je nodig hebt'

Onderwijs en opvang zijn voortdurend in beweging onder invloed van maatschappelijke veranderingen. Daarom wil IKC Schuilingsoord een lerende organisatie zijn. Dat betekent dat we vanuit een heldere visie op kinderen en onderwijs voortdurend aan het leren zijn van en met elkaar. Samenwerking met en tussen leerkrachten, kinderen en ouders en onze omgeving is daarbij voor ons belangrijk.

Visie

Onze kijk op onderwijs en opvang is samen te vatten in een aantal punten:

  • Jezelf mogen zijn in gezamenlijkheid in een sfeer van vertrouwen en veiligheid.
  • Het opdoen van zoveel mogelijk kennis en vaardigheden op elk gebied.
  • Zoveel mogelijk succeservaringen opdoen en leren omgaan met teleurstellingen.
  • Talenten ontdekken, laten groeien en benutten.
  • Kinderen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en ouders voelen zich gehoord en betrokken bij onze school.
  • Juiste balans tussen theoretisch, sociaal en praktisch onderwijs.
  • Zelfstandig worden en verantwoordelijkheid nemen in denken en doen (eigenaarschap).
  • Het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden.
  • De aangeboren nieuwsgierigheid benutten om een onderzoekende houding te ontwikkelen.
waar we voor staan - IKC Schuilingsoord

Waarden

IKC Schuilingsoord is een openbare school met daarbij kinderopvang en BSO waar iedereen zich welkom voelt: kinderen, ouders en leerkrachten, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. 

Binnen ons Integraal kindcentrum (IKC) leren we kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Het brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen op basis van gelijkwaardigheid hierover in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te kijken. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven.

Binnen ons IKC staan een aantal kernwaarden centraal:

Veiligheid – Ik voel me veilig omdat ik mag zijn wie ik ben!

  • We zijn veilig voor onszelf en de ander, zowel kinderen, het team en ouders. Benaderbaar is de uitgangspositie.
  • We geven de ruimte om jezelf te zijn, zodat ieders talenten en mogelijkheden tot bloei komen. We voelen ons competent.
  • We hebben oog voor elkaar, elkaars eigenheid en de wereld waarin we opgroeien.
 

Groei – Ik durf een leven lang te leren!

  • We hebben een onderzoekende en nieuwsgierige houding.
  • We leren met ons hoofd, hart en handen en hebben één lijn in gezamenlijke aanpak binnen ons IKC.
  • We bereiden ons voor op de toekomst met 21-eeuwse vaardigheden.
 

Samen- We helpen elkaar groeien!

  • We leren voortdurend van en met elkaar.
  • We maken gebruik van elkaars talenten.
  • We zorgen samen voor verbinding en we zoeken de samenwerking op waar het kan binnen ons IKC: leerlingen, ouders, school en onze omgeving.
 

Verantwoordelijkheid – Ik kan zelf de regie nemen

  • We leren om onze eigen keuzes te maken, we zetten door bij tegenslag en vieren onze successen.
  • We hebben een kritische en positieve houding voor de wereld om ons heen.
  • We zijn zichtbaar en voorspelbaar naar de kinderen, het team en ouders.
waar we voor staan - IKC Schuilingsoord
waar we voor staan - IKC Schuilingsoord