Waar we voor staan
Op IKC Schuilingsoord bereiden we onze kinderen goed voor op deelname aan de maatschappij, op hun toekomst. In een snel veranderende samenleving waarin er een toename is in diversiteit maar ook in digitalisering, staat het onderwijs voor de uitdaging kinderen hierop voor te bereiden. Dit doen we vanuit veiligheid, omdat dit een voorwaarde is om tot leren te komen. Alleen op deze wijze kunnen kinderen zich voorbereiden op hun toekomst.
Missie, visie en waarden
Missie: 'Samen leren w@t je nodig hebt'
Onderwijs is voortdurend in beweging onder invloed van maatschappelijke veranderingen. Daarom wil IKC Schuilingsoord een lerende organisatie zijn. Dat betekent dat we vanuit een heldere visie op kinderen en onderwijs voortdurend aan het leren zijn van en met elkaar. Samenwerking met en tussen leerkrachten, kinderen en ouders en onze omgeving is daarbij voor ons belangrijk.
Visie
Onze kijk op onderwijs is samen te vatten in een aantal punten:
- Jezelf mogen zijn in gezamenlijkheid in een sfeer van vertrouwen en veiligheid.
- Het opdoen van zoveel mogelijk kennis en vaardigheden op elk gebied.
- Zoveel mogelijk succeservaringen opdoen en leren omgaan met teleurstellingen.
- Talenten ontdekken, laten groeien en benutten.
- Kinderen, leerkrachten en ouders voelen zich gehoord en betrokken bij onze school.
- Juiste balans tussen theoretisch, sociaal en praktisch onderwijs.
- Zelfstandig worden en verantwoordelijkheid nemen in denken en doen (eigenaarschap).
- Het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden.
- De aangeboren nieuwsgierigheid benutten om een onderzoekende houding te ontwikkelen.

Waarden
IKC Schuilingsoord is een openbare school waar iedereen zich welkom voelt: kinderen, ouders en leerkrachten, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond.
De openbare school leert kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Het brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen op basis van gelijkwaardigheid hierover in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te kijken. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven.
Binnen onze school staan een aantal kernwaarden centraal:
Veiligheid – Ik voel me veilig omdat ik mag zijn wie ik ben!
- We zijn veilig voor onszelf en de ander.
- We geven de ruimte om jezelf te zijn, zodat ieders talenten en mogelijkheden tot bloei komen.
- We hebben oog voor elkaar, elkaars eigenheid en de wereld waarin we opgroeien.
Groei – Ik durf een leven lang te leren!
- We hebben een onderzoekende en nieuwsgierige houding.
- We leren met ons hoofd, hart en handen.
- We bereiden ons voor op de toekomst met 21-eeuwse vaardigheden.
Samen- We helpen elkaar groeien!
- We leren voortdurend van en met elkaar.
- We maken gebruik van elkaars talenten.
- We zorgen samen voor verbinding: leerlingen, ouders, school en onze omgeving.
Verantwoordelijkheid – Ik kan zelf de regie nemen
- We leren om onze eigen keuzes te maken.
- We zetten door bij tegenslag en vieren onze successen.
- We hebben een kritische en positieve houding voor de wereld om ons heen.

